Då var det kört igen. Änligen så är vi igång igen efter en lång väntan. Visst var det under vissa restriktioner beroende på coronan, men nu jäklar var det äntligen dags att få gasa lite. Många startande var det, hela 108st. Ett roligt tillskott i startlistan var att klass Appendix K tillkommit. Hela tio stycken gamla godinger var anämälda i den klassen. Den klart största klassen var grupp 5, rallybilar 2wd. Här var det hela 36 anmälda och det var ett ”stekhett” startfält med många meriterade och hungriga förare. Det skulle också visa sig att det var tjajt om hundradelarna och även lite hårt åt framskärmar och annat när det satsades vilt runt banan. 

Näst största klassen var klass 7 som består av grupp F, E, voc samt grupp N >1600cc. Här var det 29st anämälda. En klass som tunnats ur lite var klass 2150 junior. Endast två var anmälda i klassen. Lite synd tycker jag personligen då dessa ungtuppar oftast är väldigt roliga att titta på. Full ladd är det alltid! Övriga klasser var 2400cc rallycross där det var 10st till start, 2150cc rallycorss var 12st samt rally 4wd 2 st, fri bilar 4st samt ungdomsrally 3 st kompatanter. Om detta nu stämmer så ska det sammanlagt bli 108st. Jag kan säga att det var ganska trångt i depåerna. Man hade även utökat till tre stycken depåer vilket var bra och nödvändigt. 

Men nu är det dags att försöka summera denna helg på Borlänges motorstadion, även kallat Tractive racet. Jag ska göra så gott jag kan och bilderna som är tagna har Linn Nordström tagit. Tack för hjälpen Linnkan! Jag vill också tacka HaMa-Motorsportfoto, Mariette Bertling samt Hasse Nilsson som försåg mig med bilder på bilar som vi missat med våran kamera. Tack!

2400cc rallycross

Vi börjar väll med klass 2400cc rallycross. Här briljerar Michael Jons under bägge dagarna. Han slår alltså till med dubbelseger lördag och söndag. Mycket snyggt kört i sin BMW 318 Compact. Här har Mariette Bertling (HaMa-motorsportfoto) tagit ett spektakulärt foto med Michael på två hjul.

En lika övertygande tvåa under bägge dagarna var Mikael Nyrönen i sin Renault Megane. Han var under lördagen 1,78s efter Jons men han närmade sig på söndagen och var endast 0,28s efter. Även här har Mariette varit framme med kameran. 

Trea på Lördagen var Rickard Avelin i sin snygga Opel Asconan B. Han var 2,64 s efter vinnande Jons. På Söndagen så ramlade Rickard ned till en femte plats i klassen. 

Under Söndags tävling fick vi en ny chaufför på tredje plats i form av Anders Avelin i sin BMW M3 E30. Han var endast 0,64 s efter Jons på förstaplatsen. Anders hade en femte plats med sig från Lördagens tävling

2150cc Juniorer

Då byter vi klass till Juniorerna. Här hade vi ju bara två kompatenter till start. Albin Sundin i en Saab samt Leo Rosenqvist i en Opel Astra. Dom kämpade väl och fortare och fortare gick det. Den som kunde titulerar sig segrare på Lördagen var Leo. Han körde stabilt under hela helgen och vann faktiskt båda dagarna. Han körde på riktigt snabba tider. 

Om jag inte har helt fel nu så var detta faktist Albins första tävling. I startlistan står det att han skulle kört en BMW men om jag inte är helt blind så är det en Saab som han rattade. Albin körde stabilt hela helgen och förbättrade sina tider hela tiden. Han var dock en bit efter Leo men takterna finns där. Bra kört Albin! 

Här är det Hasse Nilsson från HaMa-motorsportfoto samt ”bildat”

2150 cc rallycross

Då var det klassbyte igen och nu hamnar vi i klass 2150cc rallycross. Här segrade under Lördagen Niklas Blidberg. Hans segermarginal ned till tvåan var 0,31s. I söndagens tävling så var Blidberg inte med i startfältet. Jag snokar lite på faceboka och ser där att han efterlyser bärarm, drivaxel samt fjäderben. Där har vi nog förklaringen till att han inte startade på söndagen.  Hur som helst så vann han på lördagen före Jonas skoglund i Saaben.

Jonas började starkt under lördagen med att sätta bästa träningstid samt bästa tid i första åket. Sen blev det lite katastrof. Han träffade en kant och bilen gick upp på två hjul. Jonas styrde emot men träffade då en höbal. Där tog det stopp och han fick ingen tid i sista åket. Hans tid i andra åket räckte dock till en andra plats för dagen. Han var 0,31s efter Blidberg. Man lyckades reparera bilen och Jonas var åter på start i söndagens tävling och där får han till en bra tid i första åket men sen blir det skit igen i sista åket. Bilen går på tre cylindrar och Jonas ger upp det åket. Trots detta så vinner Jonas söndagens tävling. Hans segermarginal till tvåan var 2,17s

Då fortsätter vi med den som kom trea på lördagen. Där har vi Alexander Hallqvist i sin Opel Astra. Han satsade vilt men blev 1,62 s efter vinnade Blidberg. På söndagen så körde Alex upp sig till en andra plats. Nu var han 2,17s efter vinnande Skoglund. Jag noterade att det var en del aktivitet i Hallqvist depå under söndagen. Jag tror det var nått läckage för dom hade plockat ned hela växellådan. Dom lyckades nog laga detta för Alex fullföljde alla åken under Söndagen. Bra rattat och bra skruvat!

På tredjeplatsen på söndagen hittar vi Daniel Albinsson. Han kör upp sig från en femte plats i Lördagens tävling till en tredje på söndagen. Han var 2,42 s efter segrande Skoglund. Jag tjuvkikar även här på facebook och där ser jag i ett inlägg att det ska vara första gången som Daniel kör i 2150cc. Någon får rätta mig om jag har fel men hur som hälst så var det bra rattat. 

Rallybilar 2wd A-förare

Då kommer vi till den största klassen. Rallybilar 2wd. Här är det indelat i A, B och C-förare. Jag ljuger inte när jag påstår att detta startfält höll högsta klass och det kändes och såg ut som att alla ”stod och körde” hela helgen. Vilket tempo! Föga förvånade så blev det trots detta samma briljanta rattvridare som vann båda dagarna. Nämnligen Mickael Lundberg i sin röda golf. 

Den som var närmast att utmana Micke under lördagen var Johan Eriksson i sin Saab 9-3 turbo. Johan ”stod och körde” men han blev distanserad av Micke med 1,48s. På söndagen slutade Johan på en tredje plats och var då 1,93 s efter den omöjlige Micke Lundberg. 

YES! på tredje plats hittar vi en ”Hälleförsare”. Ja ja, jag vet. Jag är väll lite extra glad just för att Emil hamnar på pallen. Så snyggt han rattar den stora Volvon. Emil Karlsson hamnar alltså på tredje plats på lördagen och upp till pallettan hade han 1,98s. Under söndagen ramlar dock Emil ned några placeringar till en femte plats. Bra jobbat Emil! (ja, jag vet Emil. Du bor inte i Hällefors längre men du kommer allitd var en Hälleförsare i våra ögon)

Oskar Sundell i sin Nissan Sunny var på en femte plats på lördagen men han körde upp sig till en andra plats på söndagen, 1,38s efter Micke. Jag har lite svårt att se  Oskar i en sån bil. Han ska ju sitta i en BMW….eller? Men det verkar ju som att det inte spelar någon roll vad han sitter i för bil. Fort som fan kör han i alla fall.

Då går vi till B-förare 2wd. Här har vi en överlägsen vinnare i Adam Carlsson rattandes sin Opel Astra. Han vann klassen på lördagen med hela 2,85s och stod även som segrare på söndagen och då med en marginal på 2,64 s före. Inget snack om saken alltså. Adam var bäst båda dagarna. 

På pallplats nummer två bägge dagarna hamnar Alexander Fammé i en Ford Fiesta. Jag känner inte igen namnet så jag tror att han är ny i sprintseriesammanhanget. Bra kört var det och belönas därför med två silverplacketter. 

På den tredje pallplatsen under helgen hamnar Patrik Albinsson i sin volvo 944. Han får bestiga den tronen både på Lördagen och Söndagen. Snyggt rattat och sevärt med breeeeeda ställ. 

Nu hoppar vi till klass rally 2wd C-förare. Här har vi Jonathan Andersson i topp på Lördagen. Men hack i häl hade han Johan Kanerva som endast var 0,26s efter. På söndagen ramlar Jonathan ned till andraplatsen. 

På andraplatsen på Lördagen hittar vi alltså Johan Kanerva i sin (och pappas) Volvo 242. Jag kollar lite i resultatlistan och ser där att Johan faktiskt var snabbare än sin far på lördagen. Bra jobbat Johan! Men på söndagen så ramlar Johan i listan och hamnar på en sjätte plats. Jag vet inte om det hade någont att göra med att Pappa Göran puckade en höbal på söndagen. Kan ju hända att volvon blev lite ”mindre körbar” efter den smällen. 

Trea på Lördagen var Chrisoffer Palmqvist i sin Golf. Men jag vet inte vad han fick till frukost på söndagen för då jäklar stod han och körde. Han distanserade sin närmaste kompatanter med över fyra sekunder. Oj, oj! Eller var det så att dom andra inte fick någon frukost?

och här nedan kommer Robert Åndberg i sin vassa Toyota Corolla. På Lördagen hamnade han på en sjätte plats men på Söndagen körde han upp sig till den tredje pallplatsen. Han var 4,62s efter vinnande Palmqvist.

Pust! Då var klass 5 rallybilar klar. Det tar en himla tid att göra den klassen tycker jag. Men nu blir det desto enklare. Nu kommer vi till klass 6 rallybilar 4wd. Enkelheten består i att det endast var två anmälda ekipage i denna klass. Den 4-krafsare som var snabbast både Lördag och Söndag var Steen Skodborg i en Mitsubishi EVO 7. 

Peter Johansson också körandes en Mitsubishi var tvåa efter Steen. Han var 1,48 efter på Lördagen men närmade sig lite på söndagen och var då 1,18 s efter. 

Då går vi över till klass 7 som innefattar grupp F, E, voc samt grupp N <1600cc. Den är även indelad i A, B och C-förare så nu får jag lite mera jobb igen. Pust! Jag börja med A-förarna. Här segrade under Lördagen Mattias Svedberg i en Polo. Jag höjer faktiskt lite på ögonbrynen för i den här klassen har ju familjen Strömgren dominerat de flesta tävlingarna. Riktigt roligt att dom får lite konkurrens och det var mycket snyggt kört av Mattias. Han vann med 1,99s före den andraplacerade Strömgrenaren. Tyvärr så var inte Mattias med på Söndagen. Jag vet inte om han bra var anmäld till Lördagens tävling. Här har Hasse varit framme med kameran. 

och den Strömgrenare som hamnade på andra plats på Lördagen var Robert Strömgren körandes i sin Lilla Ford Puma. Han hamnade även på pallen under söndagen men då ett pinnhål längre ned på tredje plats. Jag kollade faceboka och där har Robert lagt in en incar-film. Det var intressant att titta på. snyggt ladd och snygg ”dyngsladd” på sista varvet. 

Trea på lördagen hittar vi naturligtvis en Strömgrenare till i form av Nisse själv. Han var 3,35s efter vinnade Mattias. Men på söndagen så vässade Nisse till tiderna och gick och vann. Han var 0,64s för Niklas Ledin som hamnade på andra platsen på söndagen. 

Niklas Ledin var alltså tvåa i Söndagens tävling. Jag ser inte att han var med på Lördagen. Niklas var 0,64s efter Nisse.

Då ska jag redogöra för B-förare i klass 7. Här har vi en segrare på Lördagen i form av Kristoffer Andersson. Han rattade sin Volvo 850 (eller S70?) galant men segermarginalen var endast 0,17s före tvåan. På Söndagen ramlade han ned till tredjeplatsen. Men nu blir jag lite förvirrad. För i resultatlistan står det att han körde Ford Escort på Söndagen. Det kan väll ändå inte stämma? Han var 3,71s efter vinnaren på söndagen. Snygg bild tagen av Mariette.

Tvåan på Lördagen som endast var 0,17s efter, var Robin Strömgren i sin BMW. Han ökade tempot till Söndagen och gick då och vann före Roger Andersson som då blev 2,87s efter. 

Trean på Lördagen var Roger Andersson. Nu blir jag sådär förvirrad igen. Jag har för mig att Roger och Kristoffer delade bil. Det står i listan att Roger körde en Volvo s70, men var det inte 850 han körde? Hur som hälst så var han tvåa på Söndagen. Det blev invecklat detta men jag tror nog att det är en 850 på bilden. För en escort är det i alla fall inte. 

Då går vi till C-förare grupp 7. Här har vi på Lördagen Mattias Dahl i topp med sin Suzuki Swift. Han hade hela 0,09s ned till den som var tvåa. På Söndagen ramlade han ned till tredje plats och var då 1.8s efter vinnaren på söndagen. 

Då går vi till Filip Sjögren. Det var han som missade första platsen på Lördgen med hela 0,09s. Han blev alltså tvåa på Lördagen men han fick sin revanche på Söndagen då han gick i topp. Han vann söndagens tävling med 1,14s. 

Men nu ni ska ni se. På Tredje plats på Lördagen har vi Maja Larsson. Hon rattade sin Volvo S60 med bravur. Hon var 3,93s efter på Lördagen men på Söndagen så klättrade hon upp en placering och hamnar på andra plats, nu endast 1,14s från segern. Maja är grym!

Då går vi över till den fria klassen. Här har vi samma segrare bägge dagarna i form av Emil Persson i sin Supercar Lites. Han var helt överlägsen och vann på Lördagen med 12,33s och på Söndagen var segermarginalen 26,28s. Men det är kanske lite missvisande då det är svårt att jämnställa en SuperCar mot tvåan på Lördagen som var en VW 1303 och tvåan på Söndagen som var en Volvo 242. Men Emil rattade sin SuperCar snyggt och var väl värd sin dubbelseger. Jag tror även att han hade den snabbaste tiden runt banan av alla startande. 

Mannen som rattade VW 1303 och som var tvåa på Lördagen var Peter Fransson. Han bröt dock sista åket på Lördagen och så var han inte med i listan på Söndagen så nått fel var det nog som var trasigt. 

Stefan Nilsson var den som hamnade på tredje plats på Lördagen. Han rattade en volvo 242. På Söndagen hamnade han på en andra plats men det var bara två chaufförer med på Söndagen. De övriga hade ”kastat in handduken” Stefan var 26,28 s efter vinnade Emil i supercaren.

Då var det nästa klass som är Ungdomsrally. Här var det tre deltagare och dom kom på samma placering bägge dagaran alla tre. Vinnare var Elliot Sjögren i en Volvo 940. På Lördagen var hans segermarginal 7,34 s före tvåan och på söndagen var marginalen 7,43s för tvåan. 

Två bägge dagarna blev Nils Larsson volvo 740. Bra rattat! 

Jasmin Lövgren-Holmgren var tjejen som placerade sig på tredje plats i ungdomsrallyt både Lördag och söndag. På lördagen var hon 9,81s efter vinnaren och på söndagen fattades det  12,67s upp till segerplatsen. 908

Då har vi kommit till klassen Apendix K. Den här klassen är ny för i år i sprintserien och det är alltid lika trevlig att se desssa gamla bilar framföras på banan. Den som stod som segrare i denna klass både Lördag och Söndag var Lars ”Ludde” Davidsson. Han Rattade sin Renault Alpine säkert runt banan. Jag kan inte sluta fundera på att det måste vara svårt att köra en sån bil som har motorn bak. All tyngd måste ju ligga där plus att den är bakhjulsdriven. Måste vara svårt i svängarna men på rakorna går den som en spjut. Bra rattat Ludde!

Tvåa i klassen på Lördagen var Dick Larsson i sin volvo 240. Han var 3,92 s efter Ludde. På Söndagen ramlade Dicken ned till en femte plats efter att han brutit i sista åket. 

Trea på Lördagen var Fredrik Eljas i en Opel Kadett GSI. Han var 4,03s efter Ludde. Han hamnade även på den tredje pallplatsen på Söndagen och då minskade han avståndet till Ludde till 3,72s. Snyggt rattat och snygg bil. 

Under Söndagen fick vi in Kjell Fransson på andra platsen efter Ludde. Även kjell kör en sån där ”svårkörd” Renault Alpin. Han var 1,72s efter Ludde. Han förbättrade därmed sin placering från Lördagen som var en fjärde placering. 

Då var den en klass kvar. Eller klass och klass. Den heter Dam-cupen. Sammanlagt var vi nio damer under helgen. Vi tävlar i lite olika klasser men sen slås vi samman i en dam-cup där våra tider jämnförs med varandra. Dam-cupen skall även delas in i trimmat eller otrimmat men vi gör ingen skillnad på A, B eller C-förare. Målet med denna dam-cup är ju att vi vill ha flera damer/tjejer/kärringar som vill vara med och tävla.

Vinnare i denna Dam-cup var på Lördagen och även på Söndagen, Maja Larsson. Hon rattar sin Volvo S60 som om hon inte gjort annat. Hon var även på pallen i sin klass som är grupp 7 C-förare. Mycket imponerande!

Tvåa i Dam-cupen på Lördgen var Alva Lamprecht i sin Golf V5. Hon var 1,38s efter Suveräna Maja. tyvärr vet jag in vilken placering Alva fick på fredagen då Dam-cupen inte finns med i resultaten på Datapolen. Jag har bara koll på pallplatserna. Alva tävlar i klass 7 C-förare även hon.  

Tre i Dam-cupen på Lördgen var Jonna Olsson i sin Volvo 850. Hon var 2,94s efter Maja. Jonna hamnade även på pallen under Söndagen men då på en tredje plats. Hon var då 5,11s efter vinnade Maja. Jonna tävlar även hon i klass 7 C-förare. 

Men nu ni! Nu kommer lilla jag i Lilla-blå. Jag är alltså Lola Olsson som rattade min Golf V5 vid smeknamnet Lilla-Blå. Jag kände mig lite rattrostig och feg på Lördagen och hamnade då på en femte plats i Dam-cupen, hela 4,92s efter Maja. Var ju inte alls nöjd med det utan siktade på pallen. Jag kände mig mera bekväm i bilen på Söndagen och fick bättre flyt. Nu fick jag till en tid som tog mig till den så åtråvärda pallen. En andra plats efter Maja satt fint. Jag var 3,82s efter Maja. Kanske lite mycket kan jag tycka. Men det var ju en pallplats i alla fall. Även jag tävlar i klass 7 C-förare.

Ja ha, då kan vi summera denna första tävlinghelg i Sprintserien 2021 på Borlänges Motorstadion. Vi kan ju konstatera att det blev en rättvis tävling då vädret var på ganska vänligt humör. Ganska varmt var det och blåste gjorde det, men det var inte för varmt och blåsten såg ju till att det mesta dammet försvann ganska snabbt. Tror att det var några ekipage som fick köra om på söndagen för dammet slog ut tidtagnignen. Banan höll bra. Blev lite spårigare på söndagen men ändå farbar. Några chaufförer var lite närgångna på höbalarna och kanske får dom skruva och slå plåt fram tills nästa tävling som blir i Karlstad i slutet på Juli, 31/7-1/8. Jag hoppas att vi träffas då igen och att vi också då har tur med vädret och höbalarna.

Tack igen till HaMa-Motorsportfoto som hjälpt mig så galant med bilder jag saknade! Mariette Bertling och Hasse Nilsson.