Dax för helg nummer två av Sprintserien 2024, denna gång arrangerade Borlänge MK två-dagars tävling på deras motorstadion i Amsberg. När man tittade på väderprognosen såg det ut att kunna bli ett vackert väder hela helgen kanske med risk för lite damm men kanske hellre det än isande vindar och snöfall som det bjöds på det första tävlingshelgen. Även denna gång bjöds det på rejält spännande och otroligt jämna race i så gott som alla klasser! Eller vad sägs om att inom en enda sekund så rymms hela 6 startande i klassen, vilket var fallet i en av rallyklasserna under lördagen, då måste verkligen varje kurva sitta perfekt!

Väl på plats i Borlänge kunde jag konstatera att väderprognosen stämde väldigt bra, det blev en varm och skön helg så det kändes på dagarna mer som att vi var i juli en i slutet på maj. Banan gav precis som man kunde tro ifrån sig mycket damm något som stundtals besvärade såväl funktionärer som tävlande men till söndagen blev det något bättre då man vattnade på lite på jämna mellanrum samt att vinden låg mer åt rätt håll.

I en sådan värmebölja kan man ju bli badsugen för så varmt var det att det gick åt mycket och dricka och många svettades säkert en hel del under overallen. Men den enda, mig veterligen, som fick ett (ofrivilligt) dopp under helgen var Tapani Lillen Tyynelä. Han som så oturligt råkade parkera sin Volvo i det vattendrag som är i mitten på banan. Men jag tror detta bad med bil även inspirerade den som preparerat banan, nämligen funktionären Patrik Wikström då han några timmar senare parkerade ner motorklubbens största lastmaskin i samma vattendrag.

Nåväl slut på skrivandet om bad och väder och till själva tävlingen. Lördagens bana var rallycrossbanan med något utflyttade kurvor på ett par ställen där däck och höbalar ställs ut för att spara en del av banan till söndagen.

Rallycross supernationell

Niclas Härdevik Norström (MSK Hammaren) ledde cupen inför Borlänges tävling så nu gällde det att försvara poängen mot tvåan Michael Jons (Västerås MS) och trean Magnus Johansson (Kolsva MS).

Lördagen

På lördagen var det just dessa två förare som gjorde upp om segern. Men det avgjordes i sista tidskörningen, för efter första åket var det Daniel Skålberg (SMK Arboga) som ledde blott 0,02sekunder för Jons.

I andra tidsåket lyckades Michael Jons (Västerås MS) bättra tiden och nå 2:22,29 vilket räckte till seger.

Niclas Härdevik Norström (MSK Hammaren), var bara 0,4sekunder efter Jons på tiden 2:22,69, vilket gav honom en andraplats. Något han kanske ändå var nöjd med eftersom han låg 4a efter första tidsåket.

Tredjeplatsen på lördagen knep Christoffer Tiurinen (Hällefors MK) efter att legat på denna plats redan efter åk 1, så gjorde han en ungefärlig sekunds förbättring men så gjorde ju även de andra i klassen.

En dramatisk start på helgen fick Arne Björk, då hans motor sa upp sig redan i träningen. Som tur är åker ju även hans bror Gunnar Björk samma klass och efter lite överläggande godkänndes att Arne fick dela bil med Gunnar.

Söndagen

Dags för revansch för Daniel Skålberg (SMK Arboga) som i sin Volvo 240 höjde tempot och slutade med segern på söndagen. Detta löste Daniel genom ett bra sista åk, och tiden 2:20,04 tog honom från tredje till första plats. Det var speciellt varv 2 och 3 på sista åket som Daniel lyckades bättre än Christoffer Tiurinen som annars hade bästa tiden efter första varvet.

Michael Jons (Västerås MS) tog sin blåa BMW i mål på en fin 2:20,50, alltså nästa 2 sekunder bättre än hans segertid från lördagen. Detta räckte på Söndagen dock ”bara” till en andraplats.

Barar 0,16 sekunder efter Jons landade Niclas Härdevik Norström (MSK Hammaren) med sin röda Ford Escort Rs 16v. Han ledde efter första tidsåket och förbättrade sin tid i andra åket, men inte tillräckligt gentemot de andra herrarna Daniel och Michael.

Poängen i cupen efter Borlänge i klassen Rallycross Supernationell ser då ut så här:

  • Niclas Härdevik Norström (80 poäng)
  • Michael Jons (79 poäng)
  • Magnus Johansson (64 poäng)

Rallycross 2150

2150 klassen är väldigt jämn när det kommer till poängen i cupen och brukar ju alltid bjuda på väldigt jämna race. Ludvika MS var klubben som låg i topp innan Borlänges tävling, då förarna Blidberg och Nyström var dom som tagit hem flest poäng i cupen. Mats Johansson var säkert en av många förare som var sugen på att delta, då han inte kom till start i Vimmerby pga att motorn i hans servicebuss gav upp, bra jobbat Mats att fixa motorn och komma till start i Borlänge.

Lördagen

Robert Nyström (Ludvika MS) gick direkt till attack och slog till med snabbaste tid i såväl träning som bägge tidsåken. Han noterades i första tidsåket på 2:22,04 vilket blev dagens segertid.

På andraplats kom också en Opel Astra, men denna gång med Patrik Ekman (Oskarshamns RRC) bakom ratten, han satte tiden 2:23,85 i sista åket.

Trea blev Pelle Haglund (Katrineholms MK) på tiden 2:25,01. Efter Pelle var det ett pärlband med förare, topp fem rymdes inom 5 sekunder från 1:an Nyström och hela klassens samtliga 16 förare rymdes inom 18 sekunder!

Söndagen

Söndagen känns som en repetition av Lördagen då topp tre var exakt samma trio, 1:a Robert Nyström (Ludvika MS), 2:a Patrik Ekman (Oskarshamns RRC) och 3:a Pelle Haglund (Katrineholms MK).

Tiderna var också väldigt lika och nedan kan du se vem som förbättrade och vem som försämrade sin tid från Lördag till Söndagen:

FörareTider: Lördag – SöndagBättre?
Nyström02:22.04 – 02:21.36JA
Ekman02:23.85 – 02:23.28JA
Haglund02:25.01 – 02:24.08JA
Lindberg02:25.19 – 02:24.75JA
Blidberg02:26.53 – 02:24.19JA
Larsson02:29.56 – 02:28.37JA
Cardell02:29.88 – 02:28.41JA
Färm02:30.71 – 02:31.06NEJ
Johansson02:32.61 – 02:28.51JA
Zetterman02:33.62 – 02:33.67NEJ
Söderman02:33.90 – 02:28.44JA
Holmberg02:34.26 – (deltog ej)
K Nylin02:35.95 – (deltog ej)
Z Johansson02:37.76 – 02:31.70JA (bäst förbättring)
Wievegg02:37.82 – 02:34.07JA
Eriksson02:40.18 – 02:37.98JA
I Nylin(deltog ej) – 02:38.59
J Nylin(deltog ej) – 02:32.49

Efter Borlänge såg då poängen i Rallycross 2150 klassen ut så här:

  • Robert Nyström (86 poäng)
  • Patrik Ekman (75 poäng)
  • Pelle Haglund (72 poäng)

Rallybilar 2WD

I klassen rallybilar 2WD var Tomas Lången Pettersson (Fagersta MK), Thomas Wiberg (SMK Dala Falun) och Martin Holmgren (Borlänge MK) de förare som hade flest cup poäng med sig från Vimmerby i respektive förarklass. Således borde de andra förare som siktar på att köra hela cupen vilja vara före dessa herrar.

Lördagen

Bland A-förarna så blev det väldigt jämt, och kanske var det att Lången fick lite för mycket sladd i målkurvan som gjorde att han hamnade utanför topp tre, då han bara blev 0,27 sekunder efter vinnaren.

Den som vann denna dag var Dennis Olsson (Hällefors MK) som klarade pressen och satte ett fenomenalt sista varv, ett varv som var så bra att han klättrade från 3e till 1a plats på bara ett varv! Sluttiden blev 2:22,44.

Bara 0,03 sekunder efter Dennis kom Robert Åndberg (SMK Nyköping). Det måste vara med minsta möjliga marginal som Dennis knep segern före Robert. Åndbergs bästa tid blev alltså 2:22:47.

Trea bland A förarna blev Kenneth Olsson, som hade ett bra träningsåk med snabbaste tid, men i åk 1 så fick han inte till det lika bra utan låg faktiskt på en 5e plats inför sista åket. Men precis som Fordåkande Dennis visade även far Olsson att han kan leverera när det gäller, och fick till tiden 2:22,70 som alltså gav honom en 3e plats för dagen. Två Olssons på pallen alltså!

Bland B-förarna var det Daniel Ullbors (Mora MK) som med tiden 2:23,60 la beslag på förstaplatsen. I denna klass var det inte lika jämt utan 2an Patrik Greis och 3an undertecknad, Thomas Wiberg, var 4 respektive 11 sekunder efter Daniel.

C-förarklassens vinnare blev Oscar Eriksson (Sunnansjö MK) som i sin Opel Astra flög fram till tiden 2:23,24

Tvåa i klassen bara 1,38 sekunder efter var Henrik Lindroth i sin snygga silverfärgade Golf.

Trea var också en Golf, även om föraren ibland kanske längar efter en Saab, så blev det en respektabel tid på 2:25,01 för Jonas Skoglund (Finnskoga MK).

Notera kartläsarens namn, ”Svante 60 år”, det var FaluPlasts vd Svante Wedman som fick en överraskande resa till Borlänge dagen till ära. Väl där väntade Fredrik Eljas (SMK Dala Falun) med sin fräscha Toyota Corolla på att bjuda Svante på ett par minnesvärda varv, och noterade som bäst tiden 02:26.62 vilket bör ha varit mer än väl för att ge 60-åringen ett (positivt?) minne för livet.

Aj då, här hamnade Ida Nylin utanför banan på lördagen, var det måhända denna fadäs som gjorde att bilen gav upp och som tvingade henne att bryta?

Söndagen

Bland A-förarna så vaknade Mikael Lundberg (SMK Gävle) på rätt sida och hitta formen och farten. Han satte den oslagbara tiden 2:19,73 i dagens sista åk. En förbättring för hans del med nästan 4a (!) sekunder mot Lördagens bästa åk.

Åter igen fick Robert Åndberg finna sig på andra plats, på tiden 2:20,08, blott 0,35 sekunder efter Lundberg. Trea bland A-förarna blev Kenneth Olsson, på tiden 2:21,15 alltså en dryg sekunds förbättring jämfört med lördagen.

Bland B-förarna var det samma ordning som lördagen, nämligen Daniel Ullbors (Mora MK), +4 sekunder Patrik Greis (Sandvikens MK) och +9 sekunder Thomas Wiberg (SMK Dala Falun). Själv är jag verkligen nöjd med min förbättring mot lördagens tider, även om det är långt kvar till toppen. Men söndagen bjöd på oväntade fel precis innan start i bägge tidsåken. Först ett batteri som plötsligt dog i startkön, och sedan en kopplingsvajer som gav upp precis innan tidsåk 2, svettigt värre att komma till start bägge gångerna!

C-förarnas vinnare körde åter en Golf, men denna gång en blå och det var Jonas Skoglund (Finnskoga MK) som satte tiden 2:22,92 alltså dryga 3 sekunder bättre än han fick till på lördagen. Tvåa 2:17s efter kom lördagens vinnare Oscar Eriksson (Sunnansjö MK) och trea 0:44s efter kom Henrik Lindroth (Hede MK).

De som leder cupen efter Borlänge i klassen Rallybilar 2WD är följande:

  • A-förare: Tomas Lången Pettersson (78 poäng), endast 1 poäng före Kenneth Olsson!
  • B-förare: Thomas Wiberg (67 poäng)
  • C-förare: Martin Holmgren (69 poäng)

Rallybilar 4WD

Emil Carlsson (Ludvika MS) var den enda föraren i 4WD klassen som poäng med sig till Borlänge. Tävlingen bjöd på hela sju startande där nästan hela startfältet körde in på samma sekund.

Lördagen

Snabbast på lördagen och en bit före de andra var Peter Johansson (Säters MK) som i sin läckra Mirage verkligen bjöd på uppvisning i såväl körning som ljudupplevelse. Han noterade 2:16,54 som bästa tid.

Efter Peter var det minst sagt jämt då hela fyra förare rymdes inom en dryg sekund, alltså mellan plats 2 till 5 var skillanden enbart 1,2 sekunder. Den som drog längsta strået var Jim Hjerpe som gjorde en fin körning i första åket och satte tiden 2:19,62 som räckte till att bli tvåa för dagen. Tur kanske det var för Jim då han bröt inför sista åket.

Trea blev hemmaföraren Sten Skodborg med tiden 2:20,09, alltså bara knappt en halv sekund efter Jim. Han var dessutom en jagad man då Emil Carlsson laddade fullt för att få maximalt med poäng men fick se sig slagen av Sten.

Söndagen

Jim Hjerpe var nog bra sugen att se om han inte kunde matcha teamkollegan Peter Johansson, det visade sig dock svårt i träningen. Det gick inte heller i första tidsåket då Jim var tvåa efter Peter. Men en urladdning i sista åket tog Jim förbi Peters mirage upp på tiden 2:16,06 vilket var dryga 0,2 sekunder för Peter.

Tvåa för dagen blev alltså Peter Johansson (Säters MK) i sin Mirage på tiden 2:16,31 som var ungefär samma tid som han satte på lördagen.

Trea på söndagen Emil Carlsson (Ludvika MS) på 2:19,82 och han fick därmed med sig några värdefulla poäng i cupen.

Ställningen i cupen efter Borlänge ser ut som följande i klassen rallybilar 4WD:

  • Emil Carlsson (Ludvika MS) – 76 poäng
  • Johan Broman (Team Skogsåkarna) – 46 poäng
  • Peter Johansson (Säters MK) – 44 poäng

VOC, gr N < 1600 cc, Gr. F

Klassen där man får mest nöje för pengarna och som lockade ett startfält på 11 deltagare till Borlänge bjöd på härliga figther. Inför tävlingshelgen var de som ledde med flest poäng följande:

A-förare, Tapani Lillen Tyynelä (35 poäng)

B-förare, Roger Andersson (44 poäng)

C-förare, Elisabet Pettersson (39 poäng)

Lördagen

Snabbaste A-förare var Mattias Engvall (Sandvikens MK) vilket gav honom en enkel seger, då som jag skrev i inledningen Tapani råkade ta ett ofrivilligt bad, vilket gick hårt åt hans Volvo.

Solen sken allra starkast på hemmaföraren Roger Andersson (Borlänge MK) som i sin snygga Opel Astra satte klassens snabbaste tid med 02:30.61. Vilket såklart också gjorde att han segrade bland klassens B-förare.

En som jagade Roger, och faktiskt ledde inför sista åket var Jonna Olsson (Katrineholms MK). Det såg också efter första varvet ut som hon skulle kunna slå Roger, även efter varv två levde hoppet. Men så hände det som inte får hända, motorhuven slog upp i vindrutan och chanserna försvann snabbt. Jonna gav inte upp utan körde ett skapligt sista varv trots dålig sikt, starkt kämpat Jonna!

Bland C-förarna var det Lola Olsson som var tillbaka och tog kommandot efter att inte varit på plats i Vimmerby. Hon rattade sin ” lilla blå ” Golf till 02:36.47 vilket gav henne en vinst med 2,39s mot hemmaåkaren Urban Jonsson.

Söndagen

Nils Strömgren (Fagersta MK) blev ensam A-förare, men det hindrade honom inte från att ladda på bra med sin BMW 320 och vann klassen på tiden 02:35.18 som han satte i första tidsåket, till det andra fick han något tekniskt bekymmer som gjorde att han tvingades bryta.

Som sagt sken solen även på söndagen, och åter verkade den lysa allra starkast på Roger Andersson (Borlänge MK) som satte en tid på 02:30.61 i sista åket. Något som gjorde att han precis som på lördagen kunde vinna före Jonna Olsson.

Lola Olsson provade att snurra och köra baklänges nedför backen efter krönet, något som hade kunnat sluta i ett till bad med bil. Men hon fick stopp på Golfen i rätt tid. Detta gjorde dock att Elisabet Pettersson hade segervittring efter första tidsåket. Men Lola kom tillbaka och satte stopp för detta med en tid på 02:37.31 tog hon segern före samma duo av Urban Jonsson och Elisabet Pettersson.

Efter Borlänge är det dessa som leder respektive förarklass:

A-förare, Nils Strömgren (65 poäng) – Ny cupledare!

B-förare, Roger Andersson (89 poäng)

C-förare, Elisabet Pettersson (78 poäng)

Fria klassen

I den fria klassen blandas det gamla klassiker med riktiga värstingar. Så var även fallet i Borlänge där Anders O respektive Andreas O Fredriksson bjöd på härliga sladdar i sin klassiska PV, för att sedan avlösas av tonerna till Bengt Erikssons potenta S40 och Biffens klassiska Saab 90, liksom Rickard Janssons lila V4. Inte att förglömma PV nummer två i klassen nämligen Ellinor Hanssons läckra klassiker.

Nåväl det är en klass med olika förutsättningar då den är just fri, men så här blev resultatet under helgen.

Lördagen

Bengt Eriksson (Hällefors MK) var med sin potenta maskin var snabbast på 02:26.26, och därefter kom Anders O Fredrikson (MK Kopparberg) på 02:37.06.

Söndagen

Även på söndagen, var Bengt Eriksson (Hällefors MK) snabbast med nästan samma tid som på lördagen, 02:26.34, alltså endast 0,1s sämre än lördagens tid, snacka om jämn körning!

På andraplats körde Andreas O ifrån Anders O, och noterade tiden 02:36.91 vilket gjorde att han slog Anders med knappt 2 sekunder.

Ungdomsrally

Två förare var anmälda i klassen för ungdomar, Stina Mossberg (Katrineholms MK) anlände med 40 poäng i bagaget till Borlänge. Väl där fick hon se sig slagen av en annan Stina, nämligen Stina Falk (Grangärde RRC) som i sin Opel Astra slog till med tiden 02:44.67. Detta var 11 sekunder före Mossbergs Golf

På Söndagen var det åter dags för Stina och Stina att mötas, två tyska bilmärken Volkswagen mot Opel i en ny kamp. Det visade sig att även denna dag var det Stina Falk (Grangärde RRC) som skulle vara snabbast på tiden 02:41.68, en snygg förbättring av Stina där. Även den andra Stina (Mossberg) förbättrade sin tid till 02:52.47. Snyggt jobbat Stina och Stina!

Efter helgen i Borlänge ser då poängen i Ungdomsklassen ut så här, Stina Mossberg har kopplat ett stark grepp om cupen:

  1. Stina Mossberg (80 poäng)
  2. Stina Falk, och Ludvig Johansson (Vimmerby MS) – (46 poäng)

Grupp E

Lördagen bjöd på tävlingens minsta startfält i Grupp E, en startande, Stefan Schelin (SMK Söderhamn) som i sin vinröda Golf noterade tiden 02:37.93 som bäst.

På Söndagen hade klassen vuxit med 200%, det var nämligen 2 startande, Schelin fick hårt motstånd av Alex Danielsson (Borlänge MK) i emn Toyota Corolla. Så även om Stefan bättrade tiden med en sekund fick han ändå se sig slagen av Alex som vann på tiden 02:36.02.

Damer

Ett stort grattis till Erika Söderman som var snabbaste dam i trimmat klassen på lördagen, detta med tiden 02:33.90. Erika var även snabbast på Söndagen då med tiden, 02:28.44, och så snygg hon hanterar och kör sin fräna Fiesta.

Bland de otrimmade klassernas damer var det på lördagen och söndagen Jonna Olsson (Katrineholms MK) som var snabbast, med tiderna 02:31.75 respektive 02:34.25, stort grattis till Jonna också!

Det är verkligen roligt att se 10 startande damer, och dessutom några till som åker med!

Accelerationstoppen

En tävling i tävlingen, vem var snabbast iväg från startplattan?

Jo bland 2WD bilar såg det ut som följande:

  • Jonny Andersson (Bollnäs MK) – Ford Escort MK1 (Rallycross supernationell), 4:01
  • Tomas Lången Pettersson (Fagersta MK) – BMW (Rallybilar 2WD), 4:04
  • Åke Wievegg (Kolsva MS) – VW 1500S Typ 3 (Rallycross 2150), 4:06

För 4WD var det Peter Johansson (Säters MK) som i sin Mirage la iväg på 3:35.