Bilder: PGrallybilder


Sommaruppehållet är över, det var dags att öppna riskdagen med riksmötet och strax därefter köra tävling i Sprintserien igen! Där det senare känns långt mer betydelsefullt och roligt än riksmötet. För det var äntligen dags för en racehelg igen, dessutom begav vi oss denna gång till en ny arrangör, nämligen Hällefors MK.

Många visste sedan tidigare att Hällefors har dukiga chaufförer, men de har också (tydligen) en väldigt fin anläggning med en motorbana. Vädret visade sig också från sin bästa sida med sol bägge dagarna, även om natten bjöd på minusgrader. *brr*

Banan på Sångens motorbanan började inne på folkracebanan, vilken går både upp och ner samt att kurvorna avlöser varandra, dessutom bjuder banan på ett rejält lyft så man verkligen får känslan av en berg-och-dal-bana. Efter folkracebanan fick vi ta oss ut nedanför den ”rätta” startplattan och bort mot Motocrossbanan, där väntade bara svängar på grus, men samma melodi till en början, svängarna avlöste varandra så man behövde inte ha långtråkigt. Utan det fanns gott om sysselsättning i alla fall i min kabin med att vrida ratten och styra nosen (och baken) åt rätt håll i varje meter. Efter en rejäl hårnål höger så kom man ut på den väg vi kört in till banan, och där växlade plötsligt vägen karaktär. Nu gällde det att hålla tungan rätt i mun och övertyga hjärnan om att inte släppa gasen eller något annat dumt, för här var det ett par långa fullfarts böjar innan målskyltarna kunde passeras. Speciellt den sista snabba vänstern skilde agnarna från vetet, de som vågade hålla stumt och de (likt mig) som bara såg den där vägtrumman i innern och lösgruset i yttern.

När jag såg alla dessa svängar tänkte jag att denna bana borde passa perfekt för framhjulsdrivna bilar, det var nästan så att jag plötsligt önskade att mina stora Volvo hade krympt till en Suzuki som jag tyvärr tagit livet av ett par stycken i mina unga år.

Nåväl, låt oss se hur det blir mer FWD eller RWD vad kan passa bäst i Hällefors?

Den som inte minns hur banan gick, eller som inte åkt den här åka med hemmaföraren Dennis Olsson i videon nedan:

Dennis Olsson åk1 på Söndagen i Hällefors MK, Sprintserien 2024.

Så till tävlingen, första start klockan 10 på lördagen. Jag tror alla förare var taggade på att få ge sig ut på banan, speciellt på hugget kändes det som flera av hemmaförarna var.

Rallycross Supernationella

Just denna klass borde vara ganska enkel att gissa rätt i huruvida en fram eller bakhjulsdriven bil skall vinna. Men den bjöd ändå på otroligt fin körning och minst sagt spännande figth om segern.

Christoffer Tiurinen (Hällefors MK) drog det längsta strået på lördagen, en seger som jag verkligen tror han längtat efter. Men det var inte med någon stor marginal han vann, ynka 0,07 sekunder! Hans segertid blev 01:40.72. Undrar om 0,07 sekunder ens är en tvekande tanke i en kurva som skulle kunna gjort att Christoffer inte vunnit?

Tvåa blev Timmy Enlund (Västerås MS), som hade ledningen efter åk 1 och förbättrade sin tid med nästan 2 sekunder i åk 2, till 01:40:79. Men som sagt en bra förbättring och snygg körning, men idag räckte det inte hela vägen fram. 1,26 sekunder efter segrande Christoffer kom cupledande Niclas Härdevik Norström (MSK Hammaren) i sin flerfärgade Escort. Han noterade tiden 01:41.98 i sista åket.

På Söndagen blev vinnartiden i klassen 01:40.35, den sattes av Timmy Enlund (Västerås MS), alltså knappa 0,4 sekunder snabbare än lördagen. Men denna gång blev det om möjligt ännu jämnare än på Lördagen då Christoffer Tiurinen (Hällefors MK) körde in på samma bästa tid! För att kunna utse en vinnare fick alltså tävlingsledningen göra en särksiljning utifrån åk 1 tider, och där skiljde det 0,2 sekunder till Enlunds fördel. Snacka om en jämn figth mellan Tiurinen och Enlund.

Trea blev inte återigen Niclas Härdevik Norström (MSK Hammaren) utan han bytte plats med Zeth Enarsson (SMK Arboga) som med sin Huyndai i30 lyckades slå till med tiden 01:41.49, alltså bara 1,49 sekunder efter vinnartiden. Zeth hade tagit 4e platsen på lördagen med tiden 01:43.76, men lyckades alltså med bedriften att i sista tidsåket förbättra sin tid och slog till med personbästa för helgen i Söndagens sista åk.

Tabellen toppas efter Hällefors fortfarande av Niclas Härdevik Norström, som på sina 160 poäng har ett försprång med 11 poäng mot Michael Jons (Västerås MS) inför helgen i Ljusdal. Det gör det teoretiskt möjligt att Michael kan knipa segern.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Niclas Härdevik Norström
  2. Michael Jons
  3. Christoffer Tiurinen
  4. Gunnar Björk
  5. Arne Björk
  6. Magnus Johansson

Rallycross 2150

Inför Hällefors hade Robert Nyström (Ludvika MS) kopplat ett säkert grepp om cupledningen. Frågan är om han med sin framhjulsdrivna bil dessutom skulle ha en extra fördel i Hällefors. På tal om fram eller bakhjulsdrift så skulle man i den här klassen alltså absolut kunn se en FWD segrare, ja faktum är att top 10 i cupen utgörs av 8st FWD bilar och blott 2st RWD bilar (läs Volvo 240).

På lördagen visade Robert Nyström (Ludvika MS) direkt vart skåpet skulle stå genom snabbaste tid i träningen, snabbaste tid i åk 1 och snabbaste tid i åk 2. Han vann därmed på tiden 01:41.30.

Även tvåan körde FWD bil, och utgjordes av Patrik Ekman (Oskarhamns RRC), som slog till med bästa tiden 01:42.18 i åk 2, blott 0,88 sekunder efter Robert.

Trea på lördagen kom Niklas Blidberg (Ludvika MS) som lyckades få in sin Opel Kadett GSI på tiden 01:42.48, alltså bara 0,3 sekunder efter Ekmans Opoel Astra. Topp tre blev alltså Opel denna gång, först två Astra och sedan en Kadett. Så just här verkade det stämma att banan passar bäst för FWD bilar, då första RWD denna dag blev Per Lindberg (SMK Dala) först på 5e plats med tiden 01:45.89. Men så var det ju å andra sidan 80% FWD bilar i cuplistan.. så det är väl inte mer än realistiskt att FWD bilar dominerade på topp tre listan denna dag.

Söndagen som bjöd på ungefär samma väder och förutsättningar på banan blev i slutresultatet en kopia av lördagens resultat. Etta blev åter Robert Nyström (Ludvika MS) på tiden 01:41.52, vilket alltså var en liten försämring jämfört med Lördgen. Tvåa kom åter Patrik Ekman (Oskarshamns RRC) på tiden 01:42.93, och samma trend här som för Robert var att även Patrik inte lyckades slå sing egna tid från lördagen. Trea på söndagen blev precis som på lördagen, Nicklas Blidberg (Ludvika MS), som denna dag fick tiden 01:43.24. Det innebar även för Nicklas en minimal försämring jämfört med lördagen.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Robert Nyström
  2. Niklas Blidberg
  3. Pelle Haglund
  4. Per Lindberg
  5. Patrik Ekman
  6. Erika Söderman

Rallybilar 2WD

A-förare

Nähä här höll inte min gissning på att FWD bilar skulle dominera, visserligen gick Lördagens seger till just en liten FWD bil. Nämligen en Seat körd av Mikael Ekman (Oskarhamns RRC) som enkel och smidigt tog sig i mål på tiden 01:40.29. Dessutom satte Mikael snabbaste tid i alla åk.

Detta gjorde att Kenneth Olsson (Hällefors MK) fick se sig som tvåa denna dagen, hans bästa tid satte han med 01:40.96 i åk 1. Åk 2 måste Kenneth ha försökt för mycket att få grepp om Mikaels lilla Seat då han noterade en tid 16 sekunder sämre än i sitt första åk.

Trea på lördagen kom ytterligare en RWD bil, denna gång Martin Lundqvist (Fagersta MK) med sin fräcka Volvo 940 på tiden 01:41.05. En tid som Martin satte i sista åket vilket gjorde att han gick från 5e plats till 3e plats. Stort grattis och bra jobbat Martin med revanschen samt att baxa runt Volvon så snabbt kring den tämligen knixiga banan.

Söndagens tävling blev ännu jämnare än lördagens, och kanske lite mer FWD dominans. Topp 3 i klassen rymdes nämligen alla inom 0,3 sekunder (!), dessutom utgjordes både 1an och 2an av FWD bilar, medans 3a – 5e plats utgjordes av RWD bilar. Den som åter var snabbast på Söndagen var Mikael Ekman (Oskarhamns RRC) som då var i mål när klockan visade 01:40.51, alltså en marginell försämring från Lördagens tid. På andraplats kom en välkänd Golf, körd av Mikael Lundberg (SMK Gävle), som tog sig i mål på tiden 01:40.78. Detta gjorde att Mikael gick mot strömmen då han stod för en dryg sekunds förbättring för från lördagens tid på 01:41.43. Trea på söndagen blev hemmaföraren Kenneth Olsson (Hällefors MK) som slutade på tiden 01:40.81, alltså endast 0,3 sekunder efter vinnaren Ekman.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Kenneth Olsson
  2. Dennis Olsson
  3. Göran Lillen Andersson
  4. Mikael Lundberg
  5. Tomas Lången Pettersson
  6. Per Grubb

B-förare

Lördagens startfält var lite tunt bland B-förarna, endast två startande kom till Hällefors och Stefan Olsson (Lima MS) tog segern med sin Golf på den fina tiden 01:41.63. Tvåa smög undertecknad Thomas Wiberg (SMK Dala Falun) in på tiden 01:49.58.

På Söndagen hade Stefan åkt hem till Lima, men tre andra förare fyllt på startfältet som alltså utgjorde det dubbla jämfört med Lördagen.

Vinnaren denna dag blev Rasmus Holm (Hällefors MK) som i sin Volvo 940 satte tiden 01:44.19.

Efter Rasmus blev det sedan taigth då andra till fjärde plats rymdes inom samma sekund. Tvåa blev Joakim Jansson (Laxå MK) som med sin Volvo satte tiden 01:47.48 i sista åket.

Trea kom Thomas Wiberg (SMK Dala Falun) i sin Volvo på tiden 01:47.59. Ja här kan man verkligen konstatera att min tro på att FWD bilar skulle dominera kom på skam, då topp 3 var RWD Volvo, och den enda FWD bilen för dagen blev 4a.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Thomas Wiberg

C-förare

Nu ska vi först blicka i botten på resultatlistan innan vi tar topp 3. Där hittar vi nämligen två tjejer. Frida Bergqvist Persson som gjorde en fin insats i sin Peugeot 205 GTI. Hon noterade som bäst tiden 01:56.86 vilket sattes på Söndagen.

Sedan hittar vi också en som gjorde premiär som rallyförare, nämligen Felicia Skoglund som först fick goda råd av erfarna pappa Jonas Skoglund och sedan Annsofi Wikström då motorn i hennes egna Opel tyvärr gav upp. Väldigt roligt att se tjejer och dessutom tillväxt till motorsporten!

Låt oss så blicka på toppen bland C-förarna, där hittade vi på Lördagen Jonas Skoglund (Finnskoga MK) som alltså delade bil med dottern dagen till ära.

Han satte dessutom snabbaste tid bland samtliga 2WD bilar med sin fina tid på 01:39.41. Något som förärades med att han fick den ståtliga dalahästen med sig hem, och jag tror minsann Jonas redan hade ordnat med stallplats hemma i Dalarna för pållen.

Tvåa bland C-förarna blev Lucas Andbjörk (Storfors MK) som i sin fina Volvo landade på 01:42.84. Precis efter Lucas hittade vi sedan Henrik Lindroth (Hede MK) som i sin R2 Fiesta fick till tiden 01:43.45 i sista åket på lördagen.

På Söndagen lyckade Henrik Lindroth (Hede MK) få till en liten förbättring på sin tid, och noterades på 01:43.02 som bäst vilket räckte för att ta segern denna dag. Tvåa på söndagen kom en röd Volvo från Västerås MS, nämligen Mikael Högback som satte tiden 01:49.58., vilket likt många andra förare var en liten försämring jämfört med Lördagen, men det räckte väl för en fin placering.

Trea blev så Felicia Skoglund (Finnskoga MK) med tiden 01:50.41 vilket innebar en förbättring med nästan 5 sekunder från hennes körning på lördagen, jag tror minsann vi kan få se en ny generation Skoglund göra sig bekväm på prispallen framöver.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Mikael Högback
  2. Jonas Skoglund
  3. Martin Holmgren
  4. Henrik Lindrot
  5. Annsofi Wikström
  6. Kent Årne

Rallybilar 4WD

Tony Persson (Lima MS) blev den som tog dubbelt guld i Hällefors, detta då han la upp ett tempo som gav honom en tillräcklig marginal till de andra. På Lördagen noterade Tony som bäst, 01:38.17 i sin Evo 3, vilket gav honom segern med 1,71 sekunder före tvåan Erik Pettersson (Fagersta MK) som i sin Subaru noterade tiden 01:39.88.

Trea blev Emil Carlsson (Ludvika MS) som körde sin Evo7 endast 2,94 sekunder långsammare än segraren Tony.

På söndagen satte Tony nästan exakt samma tid, nämligen 01:38.23. Denna tid räckte för en segern även denna dag, om än med mindre marginal då tvåan Emil Carlsson (Ludvika MS) var blott 1,02 sekunder efter, en bra förbättring av Emil från Lördagens tid. Trea på söndagen blev Sören Svensson (MK Ran Askersund) som i sin Evo 9 landade på tiden 01:44.65 vilket tyvärr för Sörens del var en liten marginell försämring från lördagens bästa tid.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Emil Carlsson
  2. Mikael Westling
  3. Sören Svensson
  4. Göran Westling

VOC, gr N < 1600 cc, gr E, F

Störst startfält hittade vi bland C-förarna där det också skulle visa sig bli en rejäl kamp om segern, där hemmaföraren Petra Nordquist skulle sätta de andra förarna under hård press.

A förare

Nils Strömgren (Fagersta MK) var ensam A-förare och kunde ta en promenadseger med sin Volvo 850 men gjorde det ändå med fina tider, 01:53.22 på lördagen och 01:53.63 på söndagen.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Nils Strömgren

B förare

Roger Andersson körde lugnt och behärskat (?) till sig segern både på lördagen och söndagen, det gjorde han med tiderna 01:46.51 (lördagen) och 01:47.13 (söndagen). På lördagen såg det visserligen ut som Jonathan Andersson (Ludvika MS) tänkte ta segern i klassen då han i första tidsåket körde ifrån Roger med 0,3 sekunder. Men trots att Jonathan förbättrade sin tid till andra tidsåket så räckte det alltså inte mot Roger som lyckades förbättra sin tid ännu mer. Så Jonathan Andersson (Ludvika MS) fick finna sig i att bli tvåa på lördagen, och så även på söndagen med tiderna 01:48.18 respektive 01:49.32.

Trea i klassen bägge dagarna blev rutinerade Kjell Pettersson (Nyköpings MS) som tog sin Volvo i mål på tiderna 01:53.84 på lördagen och 01:52.74 på söndagen.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Roger Andersson
  2. Kjell Pettersson
  3. Jonna Olsson

C förare

Förarna från hemmaklubben Hällefors MK gav inte de andra förarna en chans, de knep nämligen plats 1 till 4 bägge dagarna. Kan man tro att de nött ett och annat varv på folkracebanan som gjort att de lyckas få in den slingriga banans idealspår i ryggmärgen? Nåväl här bjöds på imponerande körning och extra roligt att prispallen hade kvinnlig dominans, då två av tre på topp tre bägge dagarna var tjejer!

Bäst lyckades Petra Nordquist (Hällefors MK) i sin Saab 900, som satte tiden 01:46.23 på lördagen och 01:46.56 på söndagen vilket räckte till seger bägge dagarna.

Två på lördagen och söndagen var Lola Olsson (Hällefors MK), hennes golf noterades passera mållinjen när stoppuret visade 01:48.09 på lördagen och 01:49.66 på söndagen.

På tredje plats på lördagen hittar vi första man, nämligen Mikael Vuorijärvi också Hällefors MK, som slutade på 01:49.04 i sista åket vilket gjorde att han tog tredje platsen från klubbkompisen Ulf Broström. Man kan tänka sig att Ulf nog gärna såg fram emot en revansch om pallplatsen på söndagen, men Mikael gav honom ingen chans utan tog tredje platsen även då med tiden 01:49.94.

Jag konstaterar att den här klassen har fler kvinnor än män i resultatlistan, något som verkligen är roligt att se så vi får en mix inte bara av bilmärken utan också av tjejer och killar som tävlar. På lördagen var det t.ex. 7 tjejer och 3 män i resultatlistan, 70% kvinnor alltså!

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Elisabet Pettersson
  2. Lola Olsson
  3. Ulf Boström
  4. Linda Johnsson

Ungdomsrally

På tal om tjejer så har även klassen ungdomsrally en bra fördelning mellan tjejer och killar, då det var bara tjejer på lördagen och 2 av totalt 3 deltagare var tjejer på söndagen.

Lördagens snabbaste tid i klassen noterades av Stina Falk (Grangärde RRC) som satte tiden 01:58.73 vilket placerade henne före Stina Mossberg (Katrineholms MK) som kom i mål med sin Golf på 02:05.95.

På Söndagen var det killen i klassen, Emil Norström (Hällefors MK) som drog det längsta strået och segrade med tiden 01:53.74. Stina Falk (Grangärde RRC) gjorde en fin förbättring med sin Opel till 01:57.77 och även Stina Mossberg (Katrineholms MK) bättrade sin tid rejält från lördagen och kom i mål på 02:02.40.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Stina Mossberg
  2. Stina Falk

Damer

Till start kom totalt 12 damer och den som vann bägge dagarna var i den trimmade klassen Erika Söderman (Mora MK).

I den otrimmade klassen var snabbaste dam bägge dagarna Petra Nordquist (Hällefors MK).

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

Trimmat

  1. Erika Söderman
  2. Ellinor Hansson
  3. Annsofi Wikström

Otrimmat

  1. Elisabet Pettersson
  2. Lola Olsson
  3. Jonna Olsson
  4. Linda Johnsson

Fria klassen

Danne Skålberg (SMK Arboga) tog hem segern både på lördagen och söndagen, med sin fräna Volvo slog han till med 01:42.31 på lördag och förbättrade ordentligt ner till 01:39.97 på söndagen.

Det var mer än hemmahoppet Bengt Eriksson (Hällefors MK) klarade av att matcha med sin S40, Bengt körde in på tiden 01:45.00 på lördagen och på 01:45.05 på söndagen vilket gav honom en andra plats bägge dagarna.

Johan Schilström (Västerås MS) körde in som trea på tiden 01:46.38 på lördagen och 01:46.92 på söndagen.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Bengt Eriksson
  2. Ellinor Hansson
  3. Richard Jansson
  4. Andreas O Fredriksson
  5. Johan Schilström

Rally Grupp E

Stefan Schelin (SMK Söderhamn) kände sig nog lite ensam på lördagen då han var ensam i klassen, men Stefan surade inte ihop för det utan pressade sin Golf till tiden 01:50.20. På Söndagen lyckades han dessutom putsa tiden till 01:49.07, trots att det utlovade motståndet i klassen ej kom till start. Jag vet att Stefan funderar på om han inte borde köra en Grupp F bil istället så det blir lite motstånd, vi får se vad han gör till nästa säsong.

Cupställningen, dessa kommer få pris vid prisutdelningen i Västerås 19 oktober Läs mer >>, om inget omvälvande sker i Ljusdal:

  1. Stefan Schelin
  2. Axel Danielsson

Hoppet

Hoppet är det sista som överger människan, i Hällefors fanns det hopp, i alla fall ett som bjöd in till flygturer för de flesta. Men eftersom vi tävlar måste man väl också tävla i vem som vann hopptävlingen, eller hur?

Denna gång utser jag egenmäktigt och utan att konsultera någon mer jurymedlem, Michael Jons (Västerås MS) till segrare i hopptävlingen. Han vinner med detta eleganta (?) hopp, som inte bara gav honom segern i hopptävlingen utan också tror jag gav honom en liten skattjakt att gå runt kring hoppet och leta efter de delar som eventuellt lossnade vid landningen?