Foto: PGrallybilder
Lördagen den 21:a och Söndagen den 22:a september 2024 bjöd på adrenalin och motordån när deltävling 9 och 10 i Svenska Sprintserien avgjordes på Kåtmyrabanan i Ljusdal. Arrangerad av Ljusdals MS, tävlingen drog till sig flera av landets skickligaste förare som kämpade om pallplatser i en av Sveriges bästa serier. Det var dessutom dags att avrunda årets sprintserie och se vilka de slutgilta pristagarna skulle bli.
Svenska Sprintseriens nionde och tionde deltävling bjöd på spänning från början till slut. Med förare som Niclas Härdevik, Mikael Lundberg, Jonas Skoglund, Robert Nyström, Emil Carlsson, Bengt Eriksson, Stefan Schelin, Kenneth Olsson, Nils Strömgren, Roger Andersson och Elisabet Pettersson i toppen ser det ljust ut inför kommande tävlingar. Kåtmyrabanan, känd för sina tekniska svårigheter och utmanande kurvor, visade sig återigen vara en värdig scen för tävlingens drama.
Det återstår att se om de ledande förarna kan hålla sina positioner när serien nu skall avslutas, men en sak är säker – motorintresset i Sverige fortsätter att växa, och deltävlingarna i sprintserien erbjuder deltagarna och publiken allt de kan önska sig!
Rallycross Supernationella
Segrare – Niclas Härdevik
Niclas Härdevik från MSK Hammaren dominerade tävlingen från start till mål. Körandes sin Ford Escort Rs 16V visade han prov på imponerande precision och hastighet. Med en total tid på 2:31.22 på lördagen och 2:34.74 på söndagen, satte han inte bara tävlingens bästa tid utan segrade även bägge dagarna, vilket gav honom en förstaplacering med god marginal till sina konkurrenter.
Kampen om andra- och tredjeplatsen
Christoffer Tiurinen från Hällefors MK tog på lördagen andraplatsen med sin BMW E36. Han pressade hårt och var nära att matcha Härdeviks tider, men landade till slut 1.81 sekunder efter vinnaren, med en total tid på 2:33.03. Tiurinen hade en stabil insats i båda åken och kunde därmed säkra sin placering i toppen.
Tredjeplatsen på lördagen gick till Timmy Enlund från Västerås MS som körde en Ford Fiesta. Enlund höll jämna steg med Tiurinen och Härdevik men fick till slut nöja sig med en total tid på 2:34.00, vilket var 2.78 sekunder efter förstaplatsen.
På Söndagen var platserna ombytta, då Timmy Enlund från Västerås MS kom tvåa med tiden 02:36.44 och Christoffer Tiurinen från Hällefors MK blev trea 03.41 efter Härdevik.
Fjärde och femte plats – Tuff konkurrens på lördagen
Jonny Andersson från Bollnäs MK och Lars Näsholm från Smf Sollefteå gjorde starka insatser men hamnade strax utanför pallen. Andersson, körandes en Ford Escort MK1, slutade på fjärde plats på lördagen med tiden 2:39.31, medan Näsholm, som körde en Volvo C30, kom på femte plats med tiden 2:41.10. Båda förarna visade på god form men kunde inte riktigt matcha topptrions fart. På söndagen blev Näsholm fyra på tiden 02:44.44.
Flera avhopp och tekniska problem Tyvärr såg tävlingen också flera förare som tvingades bryta på grund av tekniska problem. Bland dem fanns Gunnar Björk från Ludvika MS och Jacob Enström från Fredriksbergs MK, vars Ford Escort MK3 respektive Volvo 360 mötte problem som gjorde att de inte kunde fullfölja lördagens tävling. Enström lyckades starta om på Söndagen men Björk kunde tyvärr inte komma till start.
Rallycross 2150
Robert Nyström Dominerar i Svenska Sprintseriens Deltävling på Kåtmyrabanan
Trots konkurrensen lyckades Robert Nyström från Ludvika MS ta hem förstaplatsen med en stabil prestation.
Nyström i Ledning från Start till Mål
Med sin Opel Astra visade Robert Nyström prov på exakt körning och full kontroll. Hans slutgiltiga tid, 2:34.99, var snabbast på banan och gav honom segern. Nyström satte tonen redan i första åket med en imponerande tid på 2:36.59, följt av ett andra åk som säkrade hans ledning. Med ett jämnt och säkert lopp lyckades han hålla konkurrenterna bakom sig.
Hård Kamp om Andraplatsen
Pelle Haglund från Katrineholms MK kom på andra plats med sin Saab 90. Trots att han kämpade tappert och presterade starkt, slutade han 2.88 sekunder bakom Nyström med en sluttid på 2:37.87. Haglund var konsekvent genom båda åken, vilket hjälpte honom att säkra sin placering.
På tredje plats såg vi Per Lindberg från SMK Dala, körandes en Volvo 240. Lindbergs prestation på 2:38.46 var bara marginellt långsammare än Haglunds, vilket visade hur hård konkurrensen var om pallplatserna. Med ett starkt andra åk försökte han minska gapet, men fick till slut nöja sig med tredjeplatsen.
Fjärde till Sjätteplatsen – Täta Tider
Fjärdeplatsen gick till Niklas Blidberg från Ludvika MS, som tävlade med sin Opel Kadett GSI. Blidberg körde ett imponerande lopp men hamnade på 2:39.70, strax över en sekund efter Lindberg.
Christian Tjernell från SHRA Sundsvall och Elias Bergström från Ljusdals MS tog femte respektive sjätte plats. Tjernell, med sin Volvo 242, slutade på 2:40.48, medan Bergström, som också körde en Volvo 240, landade precis efter på 2:40.54.
En Deltävling med Blandade Öden
Trots hård kamp fanns det flera förare som stötte på problem under loppet. Bland dessa var Leif Hedman från Ljusdals MS som, efter en stark start, tvingades bryta tävlingen i sitt andra åk med sin Volvo 240. Även Roger Eriksson från SMK Dala Falun fick bryta ett av åken, efter tekniska problem med sin Opel Kadett GSI.
Rallybilar 2WD
Helgens deltävlingar på Kåtmyrabanan bjöd på både spänning och dramatik i rallyklassen 2WD, med jämna fajter och oväntade avhopp. Mikael Lundberg visade stark form under båda dagarna, och Hampus Karlssons insats på söndagen bekräftade honom som en av tävlingens främsta förare. I C-klassen förde kampen mellan Jonas Skoglund och Henrik Lindroth spänningen till nya höjder. Fans och förare kan nu se fram emot kommande deltävlingar i Svenska Sprintserien, där kampen om segrarna fortsätter.
Deltävling 9 – 21 september 2024
Mikael Lundberg tar hem segern bland A-förarna
Lördagens tävling i A-förarklassen blev en triumf för Mikael Lundberg från SMK Gävle. Med sin VW Golf levererade han en snabb tid på 2:32.83, vilket gav honom förstaplatsen. Lundberg satte snabbaste tiden i första åket och höll sedan sin ledning genom hela loppet, trots hård konkurrens från Dennis Olsson, som slutade på andra plats med 2:35.25. Kenneth Olsson, far till Dennis och även han från Hällefors MK, körde in på en tredjeplats med en tid på 2:35.62.
B-klassen: Janne Gullinder ohotad
I B-klassen dominerade Janne Gullinder från SMK Sundsvall. Körandes en Opel Ascona B, satte han en snabbaste tid på 2:48.89, vilket var nog för att säkra en överlägsen seger.
Jonas Skoglund starkast i C-klassen
I C-klassen tog Jonas Skoglund från Finnskoga MK en klar seger med sin Volkswagen Golf MK III 16V. Han satte den snabbaste tiden, 2:35.06, och visade sig vara oslagbar. Henrik Lindroth från Hede MK kämpade tappert men fick nöja sig med en andraplats, 1.70 sekunder efter Skoglund. På tredjeplats kom Marcus Lund från SMK Söderhamn, med en sluttid på 2:37.54.
Deltävling 10 – 22 september 2024
Hampus Karlsson triumferar i A-klassen
Söndagens tävling blev minst lika spännande som lördagens, och denna gång var det Hampus Karlsson från Woxnadalens MK som tog hem segern i A-klassen med sin Toyota Corolla. Karlsson som kom direkt från Rally SM i Trollhättan levererade en tid på 2:35.70, vilket placerade honom högst upp på pallen. Mikael Lundberg, som vunnit dagen innan, slutade tvåa denna gång med 2:37.32. Far och son Kenneth och Dennis Olsson hade återigen en stark insats, med Kenneth som trea och Dennis på fjärde plats.
Henrik Lindroth återvänder till toppen i C-klassen
Efter att ha kommit tvåa under lördagens tävling var det Henrik Lindroth som dominerade söndagens C-klass. Han körde sin Ford Fiesta till seger med tiden 2:38.16, och slog Jonas Skoglund, som kom tvåa med en tid på 2:38.38 – endast 0.22 sekunder efter. Tävlingen bjöd på ett tight race mellan de två toppförarna. Olle Kullers från Ljusdals MS tog tredjeplatsen, en bit bakom med tiden 2:45.39.
Avbrott och tekniska problem
Helgen präglades även av tekniska problem för vissa förare. Åke Nordin från Ljusdals MS var tvungen att bryta tävlingens första tidsåk på söndagen efter att ha kämpat med sin Honda Civic under första åket.
Rally Gr.F, VOC, och Gr.N < 1600 cc.
I klassen Rallybilar Gr.F, VOC, och Gr.N < 1600 cc fick publiken bevittna en intensiv kamp om pallplatserna, där både rutin och talang sattes på prov.
Deltävling 9 – 21 september 2024
Micke Gullinder dominerar bland A-förarna
Micke Gullinder från SMK Sundsvall imponerade stort bland A-förarna under den nionde deltävlingen. Med sin Nissan Sunny GTI körde han in på en total tid av 2:42.46 och höll sin ledning genom båda åken. Gullinder visade prov på snabbhet och precision och slutade hela 4,08 sekunder före tvåan Nils Strömgren från Fagersta MK, som körde en BMW 320 och noterade en sluttid på 2:46.54. Tredjeplatsen togs av Mats Engvall från Sandvikens MK, vars Volvo 940 dock tvingades bryta i det andra åket.
B-förare: Roger Andersson ohotad
Roger Andersson från Borlänge MK körde sin Opel Astra till seger i B-klassen. Med en sluttid på 2:45.00 visade han upp ett felfritt lopp. Jonas Edlund från Ilsbo MK var den främste utmanaren, men Andersson var starkast i båda åken och säkrade förstaplatsen.
Tim Axelsson bäst i C-förare
I klassen för C-förare blev det en jämn strid mellan Tim Axelsson från Bollnäs MK och Erik Fredriksson från SMK Hälsinge. Axelsson, som körde en Volvo 940, knep segern med en tid på 2:46.28, endast 1,48 sekunder före Fredriksson som slutade tvåa med 2:47.76. Fredriksson gjorde ett starkt försök men kunde inte nå Axelssons tempo.
Deltävling 10 – 22 september 2024
Micke Gullinder fortsätter dominera i A-förar klassen
Även under den tionde deltävlingen visade Micke Gullinder varför han är en toppförare. Han körde återigen hem segern i A-klassen med sin Nissan Sunny GTI och en sluttid på 2:46.15. Hans överlägsna körning gav honom ett försprång på 7,79 sekunder över tvåan Dag Lundqvist från Sandvikens MK, som slutade på 2:53.94 i sin VW Golf.
Roger Andersson behåller sin plats på toppen i B-förare
Roger Andersson höll sig kvar på förstaplatsen även under söndagens tävling. Med en tid på 2:48.09 säkrade han segern, trots en stark utmaning från Jonas Edlund. Edlund, som körde en Volvo 740, slutade på 2:48.71, endast 0,62 sekunder efter Andersson. Spänningen mellan de två var tydlig, men Andersson visade återigen sin skicklighet bakom ratten.
Tim Axelsson triumferar igen i C-förare
I C-förare lyckades Tim Axelsson från Bollnäs MK återigen ta hem förstaplatsen. Med sin Volvo 940 presterade han en stark tid på 2:49.06, vilket säkrade honom segern. Anders Eklund från Woxnadalens MK var hans främsta konkurrent och slutade tvåa med 2:50.33, knappt 1,27 sekunder bakom Axelsson.
Fria bilar
Trots tuff konkurrens var det Mikael Ternestål från Åsele Motorsällskap som klev upp på pallen som dagens stora vinnare, medan Johan Schilström och Ellinor Hansson också gjorde starka insatser.
Mikael Ternestål dominerar i fria bilar
Med sin BMW E46 330i var Mikael Ternestål den snabbaste föraren på banan. Han satte lördagens bästa tid på 02:37.16, och även söndagens bästa tid på 2:40.75, vilket gav honom segern i deltävling 9 och 10. Ternestål körde två stabila åk varje dag, där han i första åket presterade bra, vilket gav honom ett betryggande försprång över sina konkurrenter.
Bengt Eriksson och Johan Schilström på andra plats
På Lördagen rattade Bengt Eriksson sin S40 till en andraplats på tiden 02:37.31, vilket alltså bara var 0,15 sekunder efter Ternestål.
Johan Schilström från VMS, körandes en Volvo 242, kämpade hårt men nådde inte hela vägen fram på Lördagen då han blev trea. Men på söndagen räckte hans tid på 2:42.12 till en andraplats, bara 1,37 sekunder bakom Ternestål. Schilström var en av de få som kunde hålla jämna steg med Ternestål genom båda åken, men hans tid i andra åket blev något långsammare, vilket kostade honom chansen att kliva högst upp på pallen.
Ellinor Hansson imponerar i trimmad klass
Ellinor Hansson, som körde en Volvo PV i damklassen, visade återigen varför hon är en förare att räkna med. Hon noterade en imponerande tid på 02:49.50 respektive 2:53.29, vilket säkrade henne en tredjeplats på Söndagen i det övergripande resultatet för fria bilar. Hansson har haft en stark säsong och fortsätter att prestera på topp även när konkurrensen är hård.
Avhopp och tekniska problem
Helgen bjöd dock inte bara på glädje. Bengt Eriksson från Hällefors MK tvingades bryta tävlingen på Söndagen efter tekniska problem med sin Volvo S40. Han hade visat lovande tider i sitt första åk, men problemen i andra åket satte stopp för vidare framgång denna dag.
Grupp E
Stefan Schelin överlägsen segrare bägge dagarna
Stefan Scheling tävlandes för SMK Söderhamn, var ensam i klassen vid förra tävlingen i Hällefors. Men på Kåtmyrabanan fick Stefan möta starkt motstånd från Anders Ekegren och Mattias Käller på lördagen. Stefan klarade dock trycket och segrade med tiden 02:46.56 på lördagen och 02:48.26 på söndagen.
Tvåa på lördagen blev Anders Ekengren som gav allt med sin Golf 4 för att slå Schelin, men hans fenomenala körning i sista åket gav en tid på 02:50.88 som tyvärr inte räckte till förstaplatsen denna gång.
Mattias Käller från Gotlands MF styrde sin vita BMW till en fin tredjeplats på lördagen, detta gjorde han genom att sätta tiden 03:05.35.
Damer
Dubbla segrar för Ellinor Hansson och Elisabet Pettersson på Kåtmyrabanan
Den 21 och 22 september 2024 blev Kåtmyrabanan i Ljusdal också centrum för damklassen i Svenska Sprintserien, där förare i både trimmat och otrimmat tävlade om topplaceringarna.
Deltävling 9 – 21 september 2024
Ellinor Hansson tar segern i trimmat
Ellinor Hansson visade sin styrka i deltävling 9 genom att ta förstaplatsen i den trimmade damklassen med en total tid på 2:49.50. Hennes imponerande körning i sin Volvo PV, sponsrad av Örby Gummi, gav henne en marginal på 12,34 sekunder till tvåan Annsofi Wikström från Ljusdals MS, som körde en Opel Corsa denna helg. Wikström nådde mållinjen på 2:53.41, vilket säkrade henne en andraplats.
Elisabet Pettersson segrar i otrimmat
I den otrimmade damklassen tog Elisabet Pettersson från Fagersta MK hem segern med sin BMW 320. Hennes tid på 2:55.54 gav henne en ledning på 9,26 sekunder över konkurrenterna. Pettersson visade upp stabil körning genom båda åken och var oslagbar under lördagen.
Deltävling 10 – 22 september 2024
Ny triumf för Ellinor Hansson i trimmat
Ellinor Hansson återvände på söndagen för att säkra ännu en seger i den trimmade damklassen, denna gång med en tid på 2:53.29. Med sin stabila körning lyckades hon återigen hålla Annsofi Wikström bakom sig, som kom tvåa med en sluttid på 2:54.71. Hansson byggde upp en marginal på 12,54 sekunder och dominerade därmed tävlingen för andra dagen i rad.
Elisabet Pettersson fortsätter att imponera i otrimmat
I otrimmad klass försvarade Elisabet Pettersson sin titel från lördagen och säkrade ännu en förstaplats med en tid på 2:56.44. Trots stark konkurrens höll Pettersson huvudet kallt och kunde återigen visa varför hon är en toppförare i sin klass. Med en marginal på 7,38 sekunder befäste hon sin dominans under helgens deltävlingar.
Summering
Tävlingen på Kåtmyrabanan bjöd på intensiva duster, tekniska utmaningar och en rad spännande moment. Deltävlingen i Ljusdal var en påminnelse om varför Svenska Sprintserien fortsätter att locka både förare och fans – det är ett kraftprov på både maskiner och människor, där varje sekund räknas.
Vi ser nu fram emot nästa års säsong och de då kommande tävlingarna i serien, men innan dess prisutdelningen i Västerås den 19 Oktober.