Då var det dags för Ljusdals MS att arrangera svenska sprintserien igen. Visst, det är långt att åka för många men för andra närmre, men en sak är i alla fall säkert att detta är en arrangör som lägger ned själ och hjärta i det dom gör och det gör dom väldigt bra. Det skulle också visa sig bli en utmaning både för arrangören och för dom tävlande med både stekande hetta, åska och ett jävulusiskt skyfall som dränkte banan på lördagen. Jag tror till och med att det blev lite jobbigt i värmen och vätan för min kamera för jag lyckades att få nästa alla bilder suddiga och helt obrukbara (troligen den bakom kameran som fick solsting) men som tur var så har jag pgrallybilder som backar upp mig så de flesta bilderna från tävlingen kommer att vara från hans proffsiga bildtagande. Helgens tävlingar lockade runt 60 startande som delades upp i nio klasser och jag ska börja från början med lördagens begivenheter på banan. Men först får ni beskåda en suddig depå bild från fru Olssons ”heta” kamera, ha ha….Men just ja, det var ju värmens fel!

Jag börjar väll från toppen av resultatlistan och där hittar vi klassen Supernationella rallycrossbilar. Här var det tio deltagare på lördagen och åtta på söndagen. Snabbaste herre på lördagen var Niclas Härdevik Norström MSK Hammaren i sin vassa Ford Escort Rs 16V. Hans segertid var 2:32.05 och det var hela 1.06s för tvåan. På söndagen kunde det ha slutat riktigt illa för Niclas då han i sista träningsåket hoppade ur spåren i Lång vänstern uppe på berget och Forden for rätt ut i sandfållan halvvägs ned i slänten. Jag trodde inte han skulle komma lös ur sin besvärliga ställning men han lyckades, men tiden blev ju inte bländande och Niclas slutar på en andra plats i söndagens tävling. Han körde då sin snabbaste tid i första tävlingsomgången och det var 2:33.12 Nicklas är alltid spektakulär att titta på med sin aggressiva körstil, men det där var kanske lite väl spännande Niclas. Synd att varken jag eller pgrallybilder fick det på bild men här kommer en bild när Forden är på vägen i alla fall och Niclas kan åka hem från Ljusdal som serieledare.

Då går vi till nummer två i supernationella rallycrossbilar och då menar jag nummer två på lördagen, och där hittar vi Mikael Gullinder från SMK Sundsvall i en Volvo S40. Faktiskt en alldeles nyinköpt. Förra året här på Kåtmyra så körde Mikael en Golf i rallyklassen men nu har han alltså bytt till drivning i andra änden och i en annan klass och detta gjorde han riktig bra. Han rattade Volvon mycket snyggt runt banan och tiden var på lördagen 2:33.11 och den landade honom på silverpallen. På söndagen körde Mikael så plastbitarna flög bort och i sita tävling åket (tror jag det var) så gick en drivaxel av. Hans bästa tid på söndagen blev 2:34.50 och med den tiden fick han kliva upp på bronsplatsen på pallen. En lyckad helg kan jag tycka men med lite otur och lite arbete för att få Volvon ”fit for fight” igen. Nu bild på Mikael i den snygga Volvon.

Christoffer Tiurinen från Hällefors MK i en BMW E36 var den som tog tredje platsen i lördagens tävling. Hans tid i första åket på lördagen blev 2:35.34. På söndagen så körde Christoffer sönder någon med drivningen på BMWn i sista åket och så var den dagen förstörd och Christoffer hamnar utanför pallen på en fjärde plats.

Om jag har räknat rätt nu så har vi en pallplats kvar att redovisa och det är ingen mindre än vinnaren av söndagens tävling. Där hittar vi en förare som fick en rejäl revansch från lördagens tävling då det mesta strulade. Vi hittar här Michael Jons från Västerås MS i en BMW 318 Compact. På lördagen så grinade oturen Michael rätt i ansiktet då han först fick elproblem med bilen som inte vill gå rätt och när han fick till det inför sista omgången så kom störtregnet och ställde till det. Men sen blev det söndag och nu klev Michael högst upp på pallen med tiden 02:32.53, hela 00.59s före Niclas Härdevik som ju var tvåa på söndagen. Stort grattis till den fina revanschen Micke och här blir det bild på en snabbt gående BMW med Michael Jons vid rodret, eller ratten menar jag. Det var ju på lördagen det regnade och rodret fick användas 😁Micke är nu totaltvåa i serien och kommer säkerligen fortsätta sin jakt på Härdevikaren som är i totalledning i serien så här långt.

Då ska jag fortsätta i resultatlistan och då kommer vi till klassen Juniorer 2150 rallycross. Där hade vi på lördagen igen tävlande men på söndagen fanns en tappert kämpande gosse i form av Filip Hägg SMK Hälsinge i en Volvo 242. Han rattade runt banan på tiden 2:54.77 och jag kan säga att han körde fortare och fortare och han förbättrade sig med ca 15s från sitt första åk till det sista. Det var bra rattat Filip. Men nu får Fru Olsson be om ursäkt för nu kommer det ett mycket oskärpt kort på Filip i Volvon. Förlåt!

Jag försöker kompensera det dålig kortet med ytterligare ett dåligt kort på Filip.

Fy vad jag skäms får de dåliga bilderna 😣, Jag måste höra med han pgrallybilder om han har någon bild på Filip och så återkommer jag med den i sånna fall. Nej, nu fortsätter vi med nästa klass som blir Rallycross 2150. Här hade vi 11:a startande både på lördag och söndag. Den som gick vinnande ur den fighten båda dagarna var Robert Nyström Ludvika MS i en snygg Opel Astra. Han rattade runt Opel på lördagen på tiden 02:37.19 vilket var hela 2.10s före silvermedaljören. Söndagen var som sagt inget undantag och då vann Robert med tiden 02:36.49 men då var han bara 0.63s före tvåan. Nu blir det blid på Robert i Opel…eller, nej det är ingen båt, men det skulle ju ha behövts i lördagens andra åk för jäklar vad det regnade! Ni ser ju själva. Det var nästan omöjligt att köra runt banan och det var faktiskt så att tävlingsledningen avbröt tävlingen då fotocellerna inte funkade i vätan. Tävlingarna återtogs efter ett tag när regnet slutat ösa ned men det var många som beslutade att inte köra sitt sista åk då banan nu var sönderregnad. Robert klarade sig i alla fall runt banan helskinnad och han bärgade hem två segrar i helgen. Mycket snyggt rattat Robert som nu också leder totalt i sprintserien när fyra av tio deltävlingar återstår.

Vi tar en bild till på Robert när vi ser honom bättre. Det är faktiskt jag som tagit regnbilden och det var väll tur för mig att det regnade så jag kan skylla den usla skärpan på det blöta klimatet. Det åskade faktiskt också och jag som satt i tornet i startsvängen men jag hoppade ganska snabbt ned från min höga höjd och rusade tillbaka till depån. Som en dränkt katt. Jävlar va blöt jag blev.

Då var det dags för nr 2 på pallen i rallycross 2150. Här hittar vi båda dagarna Per Lindberg SMK Dala i sin Volvo 240. Per har fått riktigt go fart på ekipaget och tryck i gasfoten. Snygga snabba linjer har han. På lördagen var hans tid 2:39.29 och på söndagen gick det ännu fortare och då var tiden 2:37.12. Per har även häng på toppen i totalställningen i serien. Han ligger på en hedrade fjärde plats men det är tätt, tätt i poängen så här blir det hårda fighter ända in i kaklet kan jag tro. Nu blir det bild på Per i Volvon.

Niklas Blidberg Ludvika MS är den som prenumererade på helgens tredjeplatser i klassen rallycross 2150. Hans tider under helgen blev 2:39.79 på lördagen och söndagstiden blev 02:38.20. Fortare och fortare gick det alltså och Niklas blev belönad med två tredjeplaceringar vilket gör att han nu är totaltvåa i serien. nu bild på Niklas i sin Opel Kadett GSI.

Nu kommer vi till nästa klass i resultatlistan och det blir rallybilar 2wd. Här delar man in i A, B och C-förare och jag börjar väll med A-förarna som brukligt. Antal deltagare under helgen i denna klass var 8st. Här är det alltid hårda strider och hundradelar som skiljer ”agnarna från vetet”. Den som hade hundradelarna på sin sida, och vädrets makter på samma sida var Kenneth Olsson från Hällfors MK i sin mintgröna Ford Escort MK2. Han rattade ”Bättan” (som hon heter) runt banan på tiden 2:34.18. Detta skulle visa sig vara den snabbaste tiden i lördagen tävling med hela 0.16s! Jag kan ana att med en vilt jagande Mickael Lundberg i hasorna så var regnet som strilade ned inför sista åket ganska välkommet för Kenneths del. Varken Kenneth eller Micke åkte sista åket. Det var liksom ingen vits med det. Men lite tråkigt är det ju när vädrets makter spelar en så stor roll i resultatlistan. Vem vet, kanske hade resultatlistan sett likadan ut även om andra åket hade körts. Något vi aldrig får veta och jag, i form av fru Olsson tror naturligtvis att Kenneth gått segrande i den striden 😁 Men på söndagen fick Kenneth se sig besegrad och ramlade ned till en tredje plats på pallen. Han och Bättan körde då runt banan på tiden 2:33.76. En förbättring från gårdagen men nu kom ”framkraffsarna” till sin rätt i spåren och Bättan fick se sig besegrad. Bästa bakhjulsdrivna ekipage är inte fy skam det inte Kenneth, och du vet ju att jag tycker du alltid är bäst 😘Nu bild på den mintgröna Bättan med Kenneth vid ratten.

Visst ja, jag glömde att skriva att Kenneth nu leder totalt i serien. Men han är hårt jagad av en annan galant rattvridare som vi kommer till lite senare. Men nu först ska jag berätta vem som var tvåa på lördagen men det har ni ju redan räknat ut. Det är Mikael Lundberg från SMK Gävle i en Golf VW. Dom är som Bättan och Kenneth, ett gammalt ”strävsamt” par. Golfen och Micke alltså. Jag tror det är så att Micke har 18 SM guld i den Golfen, eller om det var någon mera Golf. Golf är det i alla fall. Det vet jag. Mega imponerande är det, eller som speakern Samora sa när han intervjuade dessa två kombattanter i matpausen, att det är inte ofta man har 22 sm-guld på ett ställe. kenneth har alltså 4 sm guld i backe och Micke 18st!!! Men nu drog jag iväg från ämnet här. Det var ju om Mickes placeringar under helgen i sprintserien här på Kåtmyrabanan som jag skulle berätta om. Micke körde på lördagen på tiden 2:34.34 som ju alltså var HELA 0,16s efter Kenneth. Men på söndagen så var ordning återställd och Micke lade ned Golfen i rätt spår och tog hem segern på tiden 2:32.02 och då var han före söndagens tvåa med 0.55s. Micke ligger nu totalt fyra i serien men då har han missat två av deltävlingarna. Nu blir det bild på Micke i den legendariska Golfen….men vad hände här? Jag har tagit en bild i helgen med någorlunda bra skärpa. Jag är chockad 😲

På söndagen fick vi ett nytt ekipage med i striden bland dessa A-förare rallybilar 2wd. Hampus Karlsson Woxnadalens MK gjorde entré i sin Toyota Corolla. Han hade vägarna förbi efter att ha varit nere och kört i Tierps rally-sm. Ännu en ”framkraffsare” alltså, som passar i spåren och som visade sina framfötter uppför berget på Kåtmyrabanan. Hans tid runt banan blev 02:32.57 och med den fick han en silverpokal med sig hem. Snyggt ratt-vridet Hampus! och på bild fastnade han också….eller fy fasen. Nu har fru ”oskärpa” Olsson varit framme igen. pgrallybilder HJÄLP!

Nu får jag skärpa till mig! för nu har vi en pallplats kvar att redovisa i rallybilar 2wd A-förare. Och nu ni. Nu sträcker Mamman Olsson på sig här för på pallplats nr 3 på lördagen har vi Dennis Olsson från Hällefors MK (min pöjk 🥹) i sin Ford Escort Rs2000, även kallad Nisse. Dennis rattar runt banan på tiden 02:37.55 och får då stå på pallen tillsammans med sina förebilder Micke Lundberg och pappa Kenneth. På söndagen ramlar Dennis ned ett pinnhål och blir fyra på tiden 2:35.41 men nu är Dennis tvåa totalt i serien och han har häng på farsan med endast 9 poängs skillnad. Detta kan urarta sig till en hårt familjefejd kan jag ana. uj. uj. Nu en bild på Dennis som jag tagit som jag kan tycka är okej. Lite suddig bara men han körde ju så fort 😉

Då blir det B-förare i rallybilar 2wd…Nej, skojar bara. Det var inga B-förare med under helgen i Ljusdal. Vi går istället direkt till C-förarna som var 8st på lördagen och 6 st på söndagen och här har vi en och samma vinnare båda dagarna och detta i form av Jonas Skoglund Finnskoga MK som nu har bytt från rallycrossbil till rallybil. Han har alltså bytt ut sin trokänare Saab 99:an till en Volkswagen Golf MK III 16V. Ett riktigt ”getingbo” alltså. Han har ju också bytt ”ned” sig från toppförare i rallycrossen till en C-förar-påse i rallyklassen🤣 Ja, lite märkligt blir det att när man byter till rallyklassen där man delar in i A, B och C-förare så räknas det inte att man varit toppförare i någon annan klass utan man börjar på noll. Kan nog kännas lite orättvist för dom andra C-förarna som liksom är nybörjare. Men så är reglerna. Jonas är ju en riktigt skicklig chaufför och han hade tredje bästa tid totalt bland rallyförarna på lördagen och även på söndagen, så han hade alltså blivit trea bland A-förarna, men nu får han nöja sig med att vinna ”påsklassen” Jonas har en mycket aggressiv körstil och jag kan säga att han var mycket nära att tippa ikull på söndagen men han klarade sig med lite balanskänsla i ratten när Golfen tvåhjulade en lång bit. Tyvärr har jag ingen bild på det men ni får nöja er med denna bild som pgrallybilder tagit. Jag har några fina bilder där Golfen lyfter på många hjul…men skärpan är urusel. sorry.

Jag ångrade mig. Ni får här en bild på Golfen som står på näsan. Jag har kastat bort dom värsta bilderna men denna ser man ju i alla fall att det är Jonas. Jag glömde skriva vilka tider Jonas körde på i helgen. På lördagen körde han på tiden 2:36.64 och så ökade han farten till på söndagen till tiden 2:33.57. Jonas leder totalen i serien.

Men nu ni! Nu hittade jag en bild som pgrallybilder har tagit och det är minsann Jonas på två hjul det….och med bättre skärpa. snyggt pgrallybilder! 👌

Så har vi Martin Holmgren Borlänge MK som rattar sin Ford Escort MK 2 till två andra platser i C-förare 2wd under helgens tävlingar i Ljusdal. Han kör på lördagen på tiden 2:41.81 men på söndagen putsar han den tiden till 02:41.48. Han fick någon problem med bilen i sista åket på söndagen. Den bara stannade efter start rakan och orsaken är kanske fortfarande okänd. Men två silverplaketter han han med sig hem till Borlänge i alla fall. Snyggt kört Martin! och här kommer bilden på Martin som nu ligger totaltvåa i serien så här långt.

Olle Kullers Ljusdals MS i en något ovanlig Honda Civic var med bara på lördagen och det gjorde han så bra att han hamnade på pallplats nummer 3. Han körde på tiden 2:42.92. Här bild på den fina Hondan. Kul med lite udda bilar att titta på och jag kan intyga att den gick fint. Här en bild på Hondan med Olle vid ratten.

Mikael Högback Västerås MS var den som var på tredje plats i söndagens tävling bland C-förarna i rallybilar 2wd. Han körde då på tiden 02:44.42. Han var även med på lördagen men blev då på en fjärde plats på tiden 02:47.63. Här bild på Mikael i sin Volvo 240.

Då kommer vi till dom som kraffsar på alla fyra. Rallybilar 4wd alltså. Här var det tre ekipage med hela helgen och dom turades om med platserna på pallen. Den som var snabbast på lördagen var Mikael Westling Hofors MS i en Mitsubishi Evo X. Han körde då på tiden 2:37.92. Men på söndagen så blev det någon fel på bilen så Mikael fick bara ett åk och det på tiden 3:01.14 och den tiden placerade honom på tredje platsen. Här bild på Mikael i Mitsubishin.

Tvåa på lördagen blev Emil Carlsson från Ludvika MS i en Mitsubishi EVO 7. Han körde på tiden 2:38.3 men på söndagen fick han klättra överst på pallen och då på en tid som löd 2:35.42 och här kommer Emil i EVO 7:an.

Mikael Westling delar Mitsubishin med sin far Göran Westling och Göran var på lördagen trea på tiden 02:52.77 och på söndagen fick ju även Göran bara ett åk då bilen sedan gick sönder. Men Göran fick i söndagens åk en tid på 02:46.99 och blir med den tiden tvåa. Här bild på Göran i MitsubishiN.

Så var vi framme vid klass 7, eller som den heter Gr.F, VOC, gr N < 1600 cc. Här har vi att göra med rallybilar så då är det indelat i A, B och C-förare igen och jag börjar väll med dig Nisse. Du är ju van att vara först så då får du bli först här också. A-förare vinner alltså Nils Strömgren från Fagersta MK i sin och sambons BMW320. Nisse var ensam i sin klass på lördagen men på söndagen fick han en kompanjon. Nisses tid på lördagen blev 2:45.97 och den putsade han ned lite till på söndagen och då blev sluttiden 2:44.38. Nisse vinner alltså båda dagarna och får två efterlängtade pokaler med sig hem 😉 Här blir det bild på Nisse i BMW:n. Jag behöver väll inte skriva att Nisse leder total i sprintserien. Men det gör han.

Sen fick vi ju en deltagare till i A-förare i denna klassen på Söndagen. Det var Dan Jurå från SMK Uppsala i en Volvo 244 som gjorde come-back efter många års uppehåll. Han rattade runt Volvon på tiden 2:56.39 och det var en bedrift att bara ta sig in i bilen förstår jag för Dan hade ådragit sig ett ryggskott så han hade svårt att ta sig fram. Men Volvon tog sig i alla fall fram på banan och Dan fick en silverpokal med sig hem.

Då hoppar vi till B-förarna i klass 7. Där hade vi fyra ekipage på lördag och så minskade det till tre på söndagen. Vinnare båda dagarna blir Roger Andersson Borlänge MK i sin snygga Opel Astra. Hans tid på lördagen var 2:44.55 men på söndagen så tror jag att Roger stod och körde för han hade den snabbaste tiden runt banan av alla förare i klass 7. Alltså av samtliga A, B och C-förare. Det var snyggt gjort Roger. Den värsting-tiden som han lyckades med på söndagen var 2:43.08. Roger leder nu totalen i klass 7 B-förare och här blir det blid på snygg-Opeln.

Jonas Edlund från Ilsbo MK var den som var tvåa på lördagen. Han var bara med på lördag och han rattade runt sin Volvo 740 på tiden 2:45.54 och då belönades han med silverpokalen och så får han vara med på bild här.

Jan Jonsson Mora MK var med och rattade båda dagarna här i Ljusdal och hans framfart belönades med en bronsplats på lördagen på tiden 2:51.32 och på söndagen belönades han ännu bättre med en silverplats och då på tiden 2:50.93. Jan kör en Ford Puma med en skönsjungande motor kan jag intyga och här blir det bild på det lilla vassa bilen.

Den B-förare som var trea på söndagen var Kjell Pettersson SMK Nyköping i en Volvo 940. Här har vi ytterligare en chaufför som ”bytt ned sig” från rallycross klass till mera standard bil och jag kan ana att det inte är enkelt att ta ett så stort steg. Men Kjell rattade Volvon snyggt runt banan på tiden 2:52.78 och belönades alltså för det med en tredjeplats på söndagen vilket var en liten tröst då han var fyra på lördagen och utanför pallen på tiden 2:52.31. Nu blir det bild på Kjell i den röda Volvon.

Sen var det C-förarna i klass 7 och där var det ganska många deltagare, hela sju stycken både på lördag och söndag. Här fick vi en överlägsen vinnare på lördagen i form av Peter Mullaart SMK Sundsvall i en Volvo 850. Han slog till med lördagens snabbaste tid i hela klass 7 och den var 2:44.16 Snyggt rattat! Han var inte sämre på söndagen men då var den tiden inte total snabbast men den räckte till seger i C-förare och tiden var då 02:44.05, alltså snabbare än lördagstiden, men det var andra bästa tid i klassen efter Roger Andersson. Mycket snyggt kört Peter!

Tvåa på lördagens efter den Omöjlige Muullart var Tim Axelsson från Bollnäs MK i en Volvo 940. Han rattade runt på tiden 02:49.61. Men på söndagen ramlade Tim ned till en fjärde plats på tiden 2:47.63 och då missade han pokal men får äran att var med på bild här i krönikan.

Trea på lördagen var ingen mindre än Elisabet Pettersson från Fagersta MK i sin och Nisses NMW 320 och hon rattade snyggt runt banan på tiden 2:50.47. Elisabet körde fortare runt banan på söndagen men ramlade då ned till en femte placering i klassen och då på tiden 2:49.80. Här bild på Elisabet i BMWn. Ni har ju sett den för men nu kommer den igen. Elisabet är även totalledare i C-förare klass 7. En bra rattvriderska alltså!

Marcus Lund SMK Söderhamn i en Saab 900 var inte med och körde på lördagen men han kom in med fart och fläkt till söndagens tävling. Så mycket fart hade han att han tog hem andraplatsen på tiden 2:44.32. Han var inte alls långt från den Omöjlige-Muullart, endast 00.27s faktiskt. Här bild på 900 med Marcus som chaufför.

Nu blir det lite jobbigt för nu ska jag berätta om mig själv. Jag är alltså Lola Olsson från Hällefors MK och jag blev trea i söndagens tävling i den här klass 7 C-förare. Jag körde runt banan på tiden 2:45.55. Jag var även med på lördagen men då hamnade jag på den så snöpliga fjärde platsen med tiden 2:50.61 och missade pallen med 0,14s 👿 men jag fick lite plåster på såren när jag fick brons-pokalen med mig hem från söndagen och jag ligger nu på andra plats totalt i serien. Nu blir det bild på min Golf V5

Nu blir det nästa klass och då hamnar vi i den fria klassen och här var det tre deltagare med under helgen. Den som vann båda dagarna var Bengt Eriksson Hällefors MK i en Volvo S40. Här har vi också en chaufför som fått återfall efter många års frånvaro bakom ratten, men ränderna går ju aldrig ur som man säger och Bengt tog alltså hem en dubbelseger under helgen tävlingar. På lördagen körde han på tiden 2:45.53 och den putsade han ned till 02:38.45 på söndagen. Nu bild på Bengan i Volvon och jag tror faktiskt att det är jag som tagit den här bilden. kors i taket?

Ellinor Hansson Västerås MS var den som var tvåa båda dagarna efter Bengt. Hon rattade sin Volvo PV runt banan på tiden 2:52.79 på lördagen och tiden på söndagen kapades ned med nästan 7s till 02:46.50. Det var bra gjort Ellinor! Här blir det bild på den snygga svarta nostalgiska Volvo PV jordkällaren.

Sista man ut i den här klassen var Richard Jansson MK Kopparberg i en Saab 96 V4. Här blir man ju också rätt så nostalgisk när man ser en sån här pärla rattas runt banan. Richards tid med Saaben runt banan blev på lördagen 03:16.23 och på söndagen hittade Saaben snabbare runt banan och tiden blev då 03:09.77. Richard får två brons-pokaler med sig hem att putsa på och här kommer en bild på honom att titta på. För er som undrar hur totalställningen är i den här klassen nu så är det Bengt som leder före Ellinor och Richard. Precis samma ställning som i helgens tävlingsresultat i klassen.

Nu blir den nästa klass som är ungdomsklassen. Dom som inte har körkort ännu men kan ratta bil ändå. Benjamin Banger var den enda ungdomen på lördagen och hans tid var då 3:00.96 men på söndagen fick han konkurrens då Ludvig Edlund Ilsbo MK kom i sin Volvo 740 och körde på tiden 02:56.29. Denna tid räckte dock inte till för att putta ned Benjamin från tronen för Benjamins tid på banan på söndagen var 2:56.29. Benjamin fick alltså två pokalen att polera och Benjamin kommer från Ljusdals MS och rattar en Volvo 940 som ni ser på första bilden här nedan och direkt efter den bilden kommer bild på Ludvig i Volvo 740in.

Grupp E är nästa klass och här var det tre deltagare på lördag och så blev dom fyra på söndag. Stefan Schelin SMK Söderhamn var den som var snabbast båda dagarna och jag imponerades av hans körstil. Full attack och med sladd? på Golfen. Det var snyggt att se. På lördagen så var Stefans vinnartid 2:44.74 och på söndagen sladdade Golfen runt banan på tiden 2:45.33. Stefan leder denna grupp E totalt med många poäng efter dessa sex deltävlingar. Nu bild på sladd-Golfen. tyvärr så fastnade inte sladden på någon bild.

Alex Danielsson Borlänge MK i en Toyota Corolla var den som var tvåa båda dagarna efter Stefan. Alex rattade snyggt runt banan och tiden på lördagen var 2:51.64 och på söndag 2:48.22. Han närmade sig Stefan ganska mycket men det räckte inte ända fram men två fina silverpokaler blev det till samlingen. Nu bild på Toyotan och Alex och Alex är totaltvåa i grupp E så här långt.

Mattias Käller Gotland MF Bkt i en BMW 318I var både lördag och söndag men nått knas hade han på lördagen för han körde bara träningen och ett varv i första omgången och sedan fick han bryta. Men Mattias kom tillbaka på söndagen men då hamnade han på fjärde plats utanför pallen och körde då på tiden 2:59.12. Men här kommer i alla fall en bild på Mattias som lite plåster på såren.

Anders Ekengren SMK Hälsinge i en VW Golf 4 var den som tillkom startfältet på söndagen och också knep tredjeplatsen på tiden 2:56.05. Han fastnade också på bild och här kommer den och jag tror tömetusan att hans sladd på Golfen var värre än Stefans. Oj oj!

På söndagen var det också med en Crosskart Xtreme Edge som rattades av Tim Joons Skutskärs MS. Dom är maskinerna är alltid spektakulära att se och som gammal crosskart-mamma så får jag nästa alltid en klump i magen när jag ser det brutala laddet dom alltid har. Fy fan….jag svimmade nog nästan ibland när våran son Dennis tävlade i den här grenen. Men nu fick publiken på Kåtmyrabanan njuta av Tims framfart i detta krutpaket och hans snabbaste tid runt banan var 2:29.74 ! Alltså den snabbaste tiden av alla ekipage under hela helgen! Jävlar det går undan det! förlåt att Fru Olsson svär. Lite sladd har han ju faktiskt också 😣

Nu börjar vi närma oss slutet på denna krönika och vi har bara damerna kvar. Jag börjar med dom trimmade damerna och dom var tre till antalet på lördag och två på söndag. Den av dessa vassa damer som var snabbast båda dagarna var Annsofi Wikström Ljusdals MS i sin Opel Kadett. På lördagen körde hon på tiden 2:48.74 i sitt första tävlingsåk men i andra åket så fick hon bryta men bilen fixades till på söndag och Annsofi kunde öka farten på Opeln till tiden 02:45.70 snyggt kört och två fina guld-pokaler att ställa på hyllan till samlingen och här är det hela förevigat med en bild.

Ellinor Hansson Västerås MS, som jag tidigare har skrivit om i resultatet i den fria klassen, är den dam som blir tvåa båda dagarna i trimmade damer. Det är ju så att dessa trimmade damer ingår i andra klasser i sprintserien och Ellinor ingår i den fria klassen med sin Volvo PV och Annsofi som jag skrev om nyss ingår i rallyklassen 2wd C-förare. Ellinor blir alltså tvåa båda dagarna i damtrimmet och hennes tider är på lördag 2:52.79 och söndagstiden var 2:46.50. Nu får ni en ny bild på Ellinors Jordkällare (Volvo PV 😜)

Erika Söderman Mora MK i en Ford Fiesta var den tredje damen som var med på lördagen i dom välsvarvade (trimmade) damerna. Erika laddar rejält när hon kör och lite yvigt blev det men hon körde på lördagen på tiden 3.03.79 på träningen men sen fick hon bryta i första tävlingsåket och jag tror att det var växellådan som gav upp. Det är bara att bryta ihop och komma igen Erika för när hon kommer hitta dom rätta spåren och alla växlar är på plats, ja då kommer det gå fort. Erika ingår i klassen 2150 rallycrossbilar. Här har Erika och Forden fastnat på en bild som jag har tagit. Men den är inte bra, väldigt dålig skärpa. sorry.

så därför tar vi en bild till på Erika som pgrallybilder tagit som är mindre suddig

Men nu har vi kommer till slutet….och jag är snart helt slut av allt detta skrivande. Men nu blir det dom O-trimmade damerna….eller jag kanske ska kalla det dom inte så välsvarvade kärringarna. Förlåt Elisabet men jag kunde inte låta bli att driva lite med oss kärringar men vi är ju inte så jävla långt efter dom trimmade yngre flickorna 😜i alla fall. De är alltså Elisabet Pettersson och jag, Lola Olsson som försvarar den kvinnliga hedern i den här klassen med O-trimmade BILAR. Den av oss som orkade ratta snabbast runt banan på lördagen var Elisabet på tiden 02:50.47. Min tid runt banan var på lördagen var 2:50.61 och då fick jag stryk av käringa 😜 med 0,14s. Attans! Nu var det min tur att bryta ihop och komma igen och jag bestämde mig för att inte släppa Elisabet före mig på söndagen. Till min fördel så missade Elisabet i sista åket på söndagen och förbättrade inte sin tid för första åket utan hamnade på tiden 2:49.80 medans jag fick till det rätt skapligt i sista åket med en tid på 2:45.55. ordningen återställd Elisabet….😘😁😉. Jag anar att Elisabet är revansch sugen för nästa deltävling och vi kan väll säga att vi tar ”varannan kärringarnas” men det är ju Elisabet som leder total i serien 0-trimmade dam och för att nå ikapp henne måste jag gas mera mera. Men nu får ni njuta av bilder på Elisabeth och jag. Vi ingår i klass 7 grupp F, C-förare bägge två men vi är förför allt mycket erfarna, biltokiga käringar, må hända inte så välsvarvade men roligt har vi! Först en bild på Elisabet och sen kommer jag i den Lilla blåa Golfen.

Nästa deltävling i Svenska sprintserien blir i Hällefors den 14-15/9. Det är en ny arrangör i sprintserien så det blir spännande. Det blir nära och bra för oss i familjen Olsson för detta är ju våran hemmabana. Kanske har jag ett ess i rockärmen här Elisabet….eller kanske inte? Jag har nog inte kört här på minst 10år. Men va svårt ska det vara? Det är väll som att cykla. Nej, jag driver med er lite. Jag förstår att det blir hårda bud och många med tunga gasfötter som kommer att göra upp om pallplatserna framöver och jag vill också här i slutorden på denna krönika tacka Ljusdals MS för deras väl utförda tävling i helgens sprintserie deltävlingar 5 & 6. Mycket bra ordnat och fixat med banan efter det skyfallet som var på lördagen och nått som sitter i mitt minne är att alla förare med mekaniker som kom till Kåtmyrabanan under helgen blev varmt välkommande med orden -”välkommen till Ljusdals MS”. Jag vet inte hur många gånger jag hörde den frasen, och det är helt enkelt en inställning. En inställning att vilja göra sitt bästa och välkomman alla med ett öppet hjärta och en stolt glädje.

Tack Ljusdals MS💞